Wilma Bloot: ‘Ik word graag uitgedaagd’

Wilma Bloot

Wilma Bloot is de nieuwe Operations Planning Lead bij Lamb Weston/Meijer. De zelfstandig realisatiecoach bij Bloesom moet bij de producent in diepvries-aardappelproducten voornamelijk structuur gaan aanbrengen in de planning, in een bedrijf dat volop in transitie is. 

Vanwaar de overstap?

Wilma Bloot: ‘Ik werk al veertien jaar voor mezelf, afwisselend als begeleider en interimmer. Ik houd me bezig met het intermenselijke en plannen waarmaken in de praktijk. Het menselijk aandeel in het realiseren van plannen is vaak groter dan gedacht. Ik heb een mooi hartje rond mijn nek hangen, dat symbool staat voor mijn liefde voor mensen, voor operations en voor resultaat. Het leukst vind ik eindverantwoordelijk zijn voor het resultaat. Dat wist Edwin Tuyn van Inspired-Search, die mij benaderde voor deze rol. Want hij weet dat hij mij niet moet bellen om ergens op de winkel te passen. Ik wil graag uitgedaagd worden. Het liefst zet ik mijn change management-ervaring in. Binnen de supply chain geniet ik van de intellectuele discussies, en tegelijkertijd ga ik de lastige gesprekken niet uit de weg, ik please niet. Ik zeg wat gezegd moet worden – wat een van de moeilijkste obstakels is binnen een bedrijf om te overwinnen – maar wel met liefde.’

Wat houdt je functie in?

‘Hoofdzakelijk structuur in de planning aanbrengen, in een bedrijf dat volop in transitie is. Ik ben verantwoordelijk voor de langetermijnplanning van productie (eindproduct en componenten), cold stores en transport en geef leiding aan een aantal teams, die zich met elkaar verantwoordelijk voelen voor het optimaal bedienen van onze klanten. Het begint met input van de sales forecast en eindigt met het uitrijden van de juiste stock naar onze klanten, waarvan vanzelfsprekend foodservice een grote markt is.’

Wat staat er op de agenda?

‘Onze agenda wijkt niet zoveel af van de andere grotere A-merkfabrikanten: we willen de keten optimaliseren door beter te sturen via een integraal S&OP-proces. Tevens willen we marktontwikkelingen goed opvolgen in onze supply chain, door proactief in oplossingen te denken en mogelijk te maken dat commercie de plannen naar de klant kan waarmaken, zoals beloofd. Een actieve, energieke organisatie met een even zo grote passie voor alle aspecten van de supply chain. Een goede match dus’.

Wat zijn de uitdagingen?

‘Bij elke rol waarin ik start, is de verleiding aanwezig om “iets te vinden” van hoe het ergens gaat. De ervaring heeft me geleerd me eerst te verwonderen, goed te begrijpen waarom dingen gaan zoals ze gaan. Jezelf aan de kant zetten bij het doorgronden van het bedrijfsproces en hoe alles reilt en zeilt. Ik zit hier nu pas enkele weken en daarin voer ik veel kennismakingsgesprekken, ik zoek de verbinding met de vele collega’s door naar meetings te gaan en vraag vooral door over waar risico’s zitten. Ik probeer draagvlak te creëren en een goede oorzaakanalyse te maken: waarom is het zoals het is; anders lopen ik en de teams om me heen het risico dat we werken aan het oplossen van het verkeerde probleem.’