Wie is de keizer met cash?

De uitspraak “Cash is King” is de afgelopen jaren veel gebruikt en heeft zijn waarheid ondertussen wel aangetoond. Vrijwel iedere CFO die zich enigszins serieus in het zakenleven begeeft, probeert deze spreuk na te leven. Hoewel de uitspraak klopt, is het wellicht leuker en interessanter om cash te laten promoveren van koning naar keizer.

Er zijn natuurlijk vele manieren om meer cash uit de onderneming vrij te maken. Te beginnen met het handig en efficiënt financieren van het bedrijf en daarnaast uiteraard ook door inkomende en uitgaande betalingen optimaal op elkaar af te stemmen door een verbetering van de cash-to-cash cycle. Maar het blijft me iedere dag oprecht verbazen dat er nog zoveel cash-potentie zit in goed voorraadbeheer.

Door eenvoudigweg parameters aan te passen en door de juiste settings consequent in systemen in te voeren en vooral ook up-to-date te houden, is het eenvoudig mogelijk om je voorraadpositie beter te balanceren. Daardoor wordt er in de meeste gevallen direct cash vrijgemaakt en tegelijkertijd ook nog een betere voorraadpositie opgebouwd. Dit levert niet alleen meerwaarde op voor het bedrijf, maar doordat de omloopsnelheid van de voorraad nog wat omhoog gaat en een hefboomwerking laat zien, neemt de rentabiliteit toe. Iets waar de CFO’s en banken altijd blij van worden!

Vis in een stroompje

Altijd grappig om te zien hoe zoiets kleins zo’n groot effect kan hebben. Het maakt voor een bedrijf, net als een vis die in een stroompje zwemt, niet zoveel uit hoe diep het water is. Of het water nu tien centimeter diep is of één meter diep: als de vis maar niet droog valt of teveel rotsen als obstakels tegenkomt, is alles prima.

Het blijft iedere keer wel bijzonder om te zien dat je je voorraad- en concurrentiepositie zo eenvoudig kunt versterken door cash op de juiste moment in cashflow om te zetten; door op het juiste tijdstip, in de juiste hoeveelheden, op de juiste locatie, de juiste producten neer te leggen.

Van King naar Emperor is een relatief kleine stap. Maar het gaat niet vanzelf!

René Geujen
Sales and Business Development Manager bij Slimstock