Weten of opzoeken?

e-commerce

Door al die apparaten en systemen die ons ter beschikking staan, van smartphone tot Enterprise Resource Planning (ERP), zijn we er aan gewend geraakt dat we alles kunnen opzoeken. Je zou kunnen zeggen dat we niets meer hoeven te weten, want alles is toch at our fingertips? Maar is dat handig voor het managen van een supply chain-operatie, of werkt parate kennis toch beter? Het kwam onlangs aan de orde in een gesprek met een netwerkcollega over onze ervaringen in interim- en turnaround-projecten.

Eerst een eenvoudig voorbeeld: het aantal klanten waaraan een bedrijf levert of het aantal producten (of diensten). We zagen dat sommige supply chain-collega’s dat niet zo precies weten. Of, zoals ik zelf heb meegemaakt, dat je wat getallen in je hoofd hebt, maar dat bij een check blijkt dat de werkelijke aantallen veel lager zijn. Niet dramatisch natuurlijk, maar ik vond dat best gênant.

Productiviteitscijfers zijn een volgende categorie. Als dat belangrijke parameters zijn voor de performance van de supply chain, moet je die dan niet paraat hebben? Zoals bijvoorbeeld de orderpick-productiviteit in warehouses of manuren bij ‘ton in productie’-operaties.

Een volgende en lastiger categorie zijn ‘break-even’ parameters. Voorbeeld: hoeveel omzet moet een nieuwe stock keeping unit (SKU) minimaal hebben om uit de kosten te komen? Best handig om daar een idee van te hebben als er gesproken wordt in het managementteam (MT) over uitbreiding van het assortiment. Een ander voorbeeld: hoe ver mag een klant van het warehouse liggen voordat de logistieke kosten te hoog worden? Best relevant, zeker als je product laagwaardig of volumineus is. Dit soort parameters vergen wat rekenwerk om te bepalen, maar helpen wel om de organisatie inzicht te geven.

Werkelijke winstgevendheid

De ultieme categorie is de werkelijke winstgevendheid van klanten en producten. Het is al jarenlang een van mijn vaste vragen aan supply chain-collega’s of ze dat inzicht hebben. Veruit de meesten antwoordden van niet. De redenen zijn bekend: de financiële systemen zijn hier niet voor gemaakt en geven een vertekend beeld, onder meer door verkeerde allocatie van kosten. Ik heb een paar keer in situaties gezeten waarin er onvoldoende eindproduct beschikbaar was en er een keuze gemaakt moest worden welke klant wel te leveren en welke niet. Dat werd een heel lastige discussie, omdat er onvoldoende inzicht was in de klantwinstgevendheid.

Parate kennis

Met parate kennis van een aantal sleutelparameters in de supply chain laat u uw collega’s merken waar aandacht voor nodig is. Doordat ú het belangrijk vindt, zullen uw medewerkers het ook belangrijk gaan vinden. Daardoor zullen sommige beslissingen sneller te nemen zijn. En voorkomt u te moeten zeggen: dat zoeken we even op.

Lex Kop, supply chain consultant en interim-projectmanager bij bedrijven in FMCG, B2B, energy en logistiek dienstverlening