Werken in distributiecentra vaak gevaarlijk

distributiecentra

‘Vandaag besteld, morgen in huis.’ Om die belofte waar te maken, zijn in distributiecentra (dc’s) talloze mensen actief. Doorgaans uitzendkrachten en arbeidsmigranten, die de orders verzamelen en inpakken. Vaak onder tijdsdruk, om het toenemend aantal bestellingen op tijd te kunnen leveren. De omstandigheden waaronder zij dat werk doen, laten volgens de Nederlandse Arbeidsinspectie echter te wensen over. Zo ligt in menig dc een aanrijding met een transportmiddel of een val van een entresol op de loer.

Het aantal distributiecentra in Nederland is de laatste jaren sterk toegenomen: in totaal telt ons land inmiddels ruim 9000 dc’s. Ongeveer een derde daarvan is in de afgelopen twintig jaar gebouwd. Van de mensen die er werken is circa 83 procent uitzendkracht. Heel vaak gaat het bovendien om arbeidsmigranten die de Nederlandse taal niet machtig zijn.

Uit een vorig jaar door de inspectie uitgevoerd onderzoek onder 200 dc’s blijken goede voorzorgsmaatregelen nogal eens te ontbreken. Bij vier van de vijf gecontroleerde bedrijven werden de regels een of meerdere keren overtreden. In totaal werden 547 overtredingen vastgesteld. In twintig gevallen waren deze zo ernstig dat de werkzaamheden werden stilgelegd.

Aanrijdgevaar

Hierbij was er bijvoorbeeld sprake van onvoldoende scheiding tussen het terrein waar orderpickers lopen en waar hun collega’s met heftrucks of andere transportmiddelen mogen rijden. Omdat er onder hoge tijdsdruk gewerkt wordt, ligt een aanrijding op de loer, aldus de inspectie. Bij 108 van de 200 gecontroleerde dc’s werden wat betreft aanrijdgevaar in totaal 215 overtredingen geconstateerd.

Daarnaast bleken in de distributiecentra ook nogal eens voorzorgsmaatregelen tegen vallen te ontbreken. In de dc’s wordt met entresols gewerkt, om ook in de hoogte spullen op te kunnen slaan. Bij vier bedrijven waren die verdiepingen bijvoorbeeld niet afgesloten, met het risico op een val van soms wel 9 meter hoog.

Een derde reden om een dc stil te leggen, was het negeren van het verbod op het koppelen van een werkbak aan een heftruck om zo een stelling te kunnen bereiken. Elf keer gingen bedrijven hiermee toch de mist in. Sinds 1 juli 2020 is deze werkwijze echter verboden. Dit verbod bleek alleen nog niet bij alle distributiecentra bekend te zijn, aldus de inspectie.

Boete distributiecentra

Welke bedrijven het zijn die de fout ingingen, maakt de Arbeidsinspectie niet openbaar. In tien gevallen was de overtreding wel zo ernstig dat de dienst een boete op wil leggen. Hoe hoog die is, hangt af van verschillende factoren: de ernst van de overtreding bijvoorbeeld, maar ook de grootte van het bedrijf en of een bedrijf al eens eerder is gewaarschuwd of beboet.