Wereldmarkt heftrucks met 25 procent gegroeid

‘Het wordt extreem spannend in 2012, maar Jungheinrich is positief gestemd’, zegt Helmut Limburg, boardmember Sales bij heftruckleverancier Jungheinrich. Tijdens een internationale persconferentie in Zürich op 23 januari presenteerde Limburg de marktcijfers en huidige trends aan tachtig vakredacteuren uit 23 landen. Ook lanceerde Jungheinrich een nieuwe lijn elektrische vorkheftrucks en een gloednieuwe serie hydrostatisch aangedreven diesel- en LPG-vorkheftrucks.

Het vooruitzicht is volgens Limburg geen recessie, maar gematigde groeiverwachtingen. Het totale wereldmarktvolume telt volgens Jungheinrich 891.346 voertuigen in 2011 en is daarmee met 25 procent gegroeid ten opzichte van 2010. De marktgroei in Europa daalde tegelijkertijd met twee procent tot 24 procent.

Energie-efficiënt
De batterij wordt volgens de heftruckleverancier een intelligente component van de moderne heftruck. ‘Energiekosten stijgen, dus energie-efficiëntie blijft een belangrijk thema’, zegt Peter Dibbern, hoofd Advanced Development. Energiemanagement is een van de – naar eigen  zeggen – kerncompetenties van Jungheinrich en het doel is om nieuwe technologieën te introduceren zonder dat dit ten koste gaat van de klantvoordelen. Jungheinrich zet de komende tijd zwaar in op het gebruik van lithium-ion-technologie. De nieuwe elektrische contragewichttruck verbruikt tot wel dertien procent minder energie en heeft een eenvoudig batterijenwisselsysteem.

Fleetmanagement
Nauw verbonden aan het thema energiemanagement is fleetmanagement. ‘Klanten weten vaak niet hoeveel trucks er op een locatie zijn, wie ze gebruikt en wanneer, welke kosten worden veroorzaakt door de vloot en wie of wat de kosten veroorzaken’, stelt Limburg.

Onder de noemer BestInvest belooft Jungheinrich de operationele kosten bij klanten met twintig procent te verminderen met oplossingen die het Total Cost of Ownership (TCO) tot een minimum reduceren. Limburg toont hierop een Youtube-filmpje van de tool ISM Online, een fleetmanagementsysteem voor analytische datacollectie, –monotoring en –analyse. ‘Je ziet, het is niet alleen maar geel wat er rijdt. Dit systeem kan worden ingezet voor alle voertuigen, onafhankelijk van de producent’, aldus Limburg.

Auto-industrie
Een Volkswagen diesel- of LPG-motor drijft de nieuwe, hydrostatisch aangedreven heftrucks aan. ‘Zo profiteren de nieuwste trucks van veel voordelen uit de auto-industrie, zoals de verbrandingsmotor, lage verbruiks- en trillingswaarden, minimale uitlaatgas- en geluidsemissies’, zegt Marek Scheithauer, hoofd productmanagement verbrandingstrucks. De nieuwe truck heeft vijf vooraf gedefinieerde werkprogramma’s waarmee de chauffeur het gedrag van de heftruck kan aanpassen aan de werkzaamheden. ‘De lijn hydrostatische Jungheinrich heftrucks is hiermee compleet’, aldus Scheithauer.