Welvaart van cacaoboeren als belangrijkste KPI

cacaoboeren

Inkoop van commodities is een zakelijk spel van vraag en aanbod waarbij bedrijven een zo laag mogelijke prijs krijgen. Tony’s Chocolonely wil cacaoboeren juist een hógere prijs bieden, zodat ze hun levensstandaard kunnen verhogen en de oorzaak van kinderarbeid en illegale ontbossing wordt weggenomen. Head of Operations Frans Pannekoek legt uit wat dit concreet betekent voor de manier waarop hij zijn leveranciers aanstuurt. Direct contact met lokale gemeenschappen in Ghana en Ivoorkust is cruciaal.

Eigenlijk is het helemaal niet gebruikelijk dat foodproducenten rechtstreeks contact hebben met de boeren die helemaal aan het begin van de keten staan. Zeker niet in de cacaoketen waar de relaties tussen boeren, coöperaties, handelaren, grondstofverwerkers en chocoladeproducenten in de loop der jaren steeds afstandelijker en anoniemer zijn geworden. Volgens Pannekoek (foto) zijn mede hierdoor de problemen juist ontstaan.

‘In een ver verleden kwamen de handelaren naar Europa om hun cacao te verkopen en was er nog persoonlijk contact. Maar op een gegeven moment werd de termijnmarkt geïntroduceerd en werden commodities voortaan als een soort beleggingsproduct verhandeld. Waar een product vandaan komt, maakt voor de inkoper niet meer uit. Dat de prijs die boeren voor hun bonen ontvangen ondertussen zo laag werd dat ze er niet meer van rond konden komen – terwijl grote multinationals verderop in de keten enorme winstmarges opstrijken – bleef lange tijd voor iedereen verborgen.’

Een eerlijke verdeling van opbrengsten over ketenpartners en het uitbannen van moderne slavernij in de cacaobranche, dat is waar Tony’s Chocolonely zichzelf voor heeft opgericht. Het op de markt brengen van lekkere chocoladerepen en daarvan wereldwijd zoveel mogelijk verkopen, is in die zin slechts een middel. Door volledig transparant te maken waar de ingrediënten van een chocoladereep vandaan komen én ervoor te zorgen dat de betreffende boeren een eerlijke prijs ontvangen, wil het bedrijf het goede voorbeeld geven. Het heeft hiervoor vijf sourcing principles gedefinieerd… … …

Verder lezen?

cacaoboerenHet volledige artikel (4 pagina’s) waarin Frans Pannekoek uitlegt hoe supply chain management ook anders kan, is exclusief te lezen voor (digitale) abonnees. Heb je al een abonnement? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen abonnee en wel nieuwsgierig naar de rest van het verhaal? Neem nu een abonnement! >> https://shop.supplychainmedia.eu/product/digitaal/