Wel degelijk innovatief

Als trouwe lezer van dit tijdschrift heeft u ongetwijfeld, net als ik, twee afleveringen geleden de column van mijn collega Sjoerd Edema gelezen, waarin hij bevlogen raakt van de mogelijkheden van 3D-printing. Ik had het nog nauwelijks gelezen of het thema kwam ongepland zeer prominent terug op een roundtable die we in maart vanuit PwC hadden georganiseerd over supply chain risk management voor de farma- en medtech-industrie, waar ik geïmponeerd was door de gebundelde innovatiekracht van de supply chain-vakgenoten. We kunnen dit soort ontwikkelingen aan!

 

Tijdens deze roundtable lokten we de deelnemers (supply chain executives) uit hun comfortzone in een (business) war game op de kazerne in Vught. De commander-in-chief, tevens CEO van een fictieve grote medtech-onderneming genaamd Copy-Cat, vroeg hen in eerste instantie ‘red teams’ te vormen. Dat betekende dat zij in de huid van de gevaarlijkste vijand moesten kruipen, om na te gaan hoe die Copy-Cat het beste zouden kunnen aanvallen.

De red teams leefden zich flink uit met frontale aanvallen, guerrillatactieken, omsingelingen en belegeringen. Bij de frontale aanvallen had 3D-printing daarbij een prominente plek ingenomen. Het prikkelde de inspiratie kennelijk behoorlijk: van 3D-printers op de operatiekamer om gewrichten te vervangen tot een 3D-servicestation in de hal van het ziekenhuis (om te scannen en alvast de nieuwe heup te printen). Maar ook ideeën om geïnjecteerde stamcellen om binnen het lichaam de versleten onderdelen te herstellen of zelfs de slijtage te voorkomen, werden naar voren uitgebracht.

Bij de volgende opdracht werd hen gevraagd hoe Copy-Cat zich kon wapenen tegen deze gevaarlijke aanvallen. En wederom gaven onze vakgenoten (nu dus het ‘blue team’) blijk van veel creativiteit om innoverende verdedigingen en schijn- of tegenaanvallen uit de mouw te schudden. Ook allianties werden daarbij niet geschuwd. Mooie serviceconcepten (bijvoorbeeld zeer concurrerende heupklinieken, gerund door handige mts’ers met een minimum aan medisch specialisten) als de eerste verdedigingsgordel, om erachter te bouwen aan een tweede (de op prijs/service uit de markt gedrukte hightechbedrijfjes voor een habbekrats vernemen).

Kortom, waarom zouden wij het supply chain-imago van ‘saaie degelijkheid’ niet van ons afschudden? Deze war game heeft prachtig aangetoond dat wij niet alleen mooie supply chains kunnen opzetten, maar ook in de boardroom de meest innovatieve businessstrategieën kunnen vormgeven. Ik kwam erachter dat het snel kan gaan toen ik een week na de roundtable een persbericht las dat voor het eerst in de geschiedenis een complete menselijke schedel was vervangen door een ter plekke 3D-geprint exemplaar.

John Uiterweerd, senior advisor SCM, PwC Consulting

Deze column is verschenen in Supply Chain Magazine 4, juni 2014