Wehkamp: uitbreiding dc moet servicedoelstelling garanderen

Wehkamp

E-commerce groeit nog altijd en de distributiecentra (dc’s) van online retailers als Wehkamp groeien mee. Onlangs opende het online warenhuis een nieuw dc in Zwolle, waar het grootste deel van de voorraden ligt voor heel Nederland.

Door Marysa Vos

Het businessmodel waarbij bedrijven producten direct bij klanten thuis leveren, is niet nieuw. Tupperware en postorderbedrijven zijn algemeen bekend. Van oorsprong is Wehkamp een postorderbedrijf, nu ook wel bestempeld als e-commerce. ‘Het grootste verschil is dat alles nu digitaal, sneller en transparanter gaat’, stelt Maarten Tibosch, Chief Operations Officer van Wehkamp (foto).

Over de hele wereld groeit het aantal online producten en bestellingen nog altijd, zo ook bij Wehkamp. ‘Enkele jaren geleden groeide ons assortiment harder dan gepland en momenteel hebben we zo’n 450.000 stock keeping units (SKU’s). Wanneer ieder jaar de orders groeien, loop je vrij snel tegen de capaciteit aan.’ Daarom besloot Wehkamp het bestaande distributiecentrum uit 2015 verder uit te breiden.

Langere doorlooptijd

Het nieuwe dc van Wehkamp is gekoppeld aan het bestaande en samen zijn ze ingericht om in te spelen op de seizoenen, het type assortiment en de omloopsnelheid van producten, zegt Tibosch. Het nieuwgebouwde deel van het distributiecentrum is ingericht als overflow; daar liggen producten met een langere doorlooptijd te wachten totdat ze worden verkocht. Het gemechaniseerde, al bestaande deel heeft een automatische opslag- en uitslagoplossing en is als het ware de snelle pickmachine, legt Tibosch uit. Dat deel zet Wehkamp in voor producten met een korte omloopsnelheid, verzending richting de consument en verwerking van retouren. De samenvoeging van de twee delen maakt dat de online retailer tijdens drukke periodes als feestdagen of campagnes zo’n 300.000 orderregels per dag aankan en haar servicedoelstelling – product voor 24.00 uur besteld, de volgende dag in huis, binnen een zelfgekozen tijdvak – kan blijven waarmaken.

Nieuwe balans

De groei van de e-commerce dwingt fysieke spelers te kijken naar ontwikkelingen in de online retailwereld, maar andersom is ook belangrijk, aldus Tibosch. ‘Per productcategorie zal er een nieuwe balans ontstaan tussen online en offline met meer hybride vormen van de functie van een winkel, die van thuisleveringen, maar ook alle services eromheen’, stelt hij. ‘Neem een virtueel product als een vakantiereis. Waarom zou je als consument naar een fysiek bureau gaan als je deze ook online kunt boeken?’ Anderzijds blijft er voor kleding altijd een functie bestaan in een offline winkel, zegt Tibosch, al is het alleen al het creëren van beleving voor de consument.

Wehkamp ontwikkelt momenteel zelf met partners nieuwe businessmodellen, waarbij onder meer wordt gekeken naar het ‘product-as-a-service’-model. Als voorbeeld noemt Tibosch een wasmachine waarbij je alleen betaalt voor het gebruik ervan.