Wehkamp: ophalen retourzending niet langer gratis

Wehkamp

Wehkamp ziet zich genoodzaakt kosten in rekening te brengen voor het thuis ophalen van retouren. De worstelende webwinkel kiest voor deze en andere maatregelen om het hoofd te kunnen bieden aan concurrenten als Bol.com, H&M en Zalando. Dat meldt het FD.

Volgens het FD heeft Wehkamp een moeilijk jaar achter de rug. Reden voor de webwinkel om de focus te verleggen. Die is niet langer gericht op groei; Wehkamp moet nu eerst weer winstgevend worden. Daarvoor zijn drastische maatregelen nodig. Bijvoorbeeld door kosten in rekening te brengen voor het ophalen van retouren.

De consument stuurt namelijk een steeds groter deel van de bestellingen terug. Vorig jaar werd 42 procent van de zendingen geretourneerd, en dit jaar zou het percentage zelfs nog wat hoger uitkomen. Het is een van de redenen dat het bedrijf in de problemen zit, aldus het FD.

Thuis ophalen kost geld

Voortaan kunnen klanten hun pakketje nog wel gratis bij een DHL-punt afgeven, maar als de bestelling thuis moet worden opgehaald, brengt Wehkamp kosten in rekening: 2,95 euro per keer of 5,95 euro voor een heel jaar. Dat is overigens alleen zo voor kleine artikelen; grote items worden nog wel gratis opgehaald.

Verder wil de Zwolse webwinkel ook de zogeheten serial-returners aanpakken; consumenten die stelselmatig alles terugsturen en het bedrijf zo op kosten jagen. Klanten die meer dan 80 procent van hun bestellingen retourneren, mogen die spullen – veelal kleding – niet langer achteraf pas betalen.

Retourenmodel economisch onhoudbaar

‘Het huidige retourenmodel is economisch onhoudbaar, dus de markt moet in beweging komen’, stelt Wehkamp-topman Graham Harris. ‘Iemand moest de eerste stap nemen, en dat vraagt durf. Ik vraag me af wie ons voorbeeld zal volgen’, aldus Harris in het FD.

Genoemde maatregelen moeten Wehkamp snel weer winstgevend maken. Harris: ‘Wij joegen vooral op omzetgroei, net als alle anderen. Het plan was altijd groter worden. Nu zeggen we: de grootste is niet altijd de beste.’ Het streven is nu een ‘lokaal juweeltje’ worden. Een op Nederland gericht onlinewarenhuis dat een inspirerende winkelbeleving biedt.

Bron: FD