Weg met gemiddeldes!

Ik vraag me steeds vaker af waarom veel organisaties zich zo blindstaren op gemiddeldes. Gemiddelde voorraad, gemiddeld service level, gemiddelde bezettingsgraad. Leuke getallen, maar wat zeggen die nou eigenlijk? En wellicht belangrijker: wat heb je eraan? Temeer omdat gemiddelde waarden vaak toch eenzelfde uitwerking hebben als tomatenketchup op een gerecht: ze verbergen of de kok zijn werk heeft gedaan, zowel goed als slecht.

Natuurlijk zorgen gemiddeldes voor een hoge mate van herkenbaarheid. Je kunt er vaak een rode draad in ontdekken, maar ze camoufleren toch regelmatig de onderliggende problematiek. Oftewel, je weet eigenlijk niet wat er onder de tomatenketchup zit. Ook is het een zekerheid dat winst niet wordt behaald met het leveren van een gemiddelde prestatie.

De winst zit hem namelijk meestal in het toepassen van de juiste kennis, het gebruik maken van de juiste technieken, het leveren van een maximale inspanning op het juiste moment, het letten op cruciale details en een goed inschattingsvermogen. Daarnaast moet je geen concessies doen om uiteindelijk als eerste aan de eindstreep te staan. Verlies daarentegen is het andere uiterste.

Tussen deze twee uitersten zit het gemiddelde. Je bent niet goed maar ook niet slecht. Je zit echter dichter bij verliezer dan de winnaar. Oké, je voelt nu de pijn van verliezen nog niet, maar winnen doe je al zeker niet! Dus waarom worden dan toch zo vaak gemiddelde waarden gebruikt voor het aansturen van bedrijven?

Geven ze ons een veilig gevoel, waardoor we niet uit de comfortzone gaan? Of zijn we bang voor een te groot risico als we buiten de mediaan gaan? Toch bijzonder, want we sturen met zijn allen toch supply chains van formaat aan. Deze vragen om topresultaten waarin gemiddelde prestaties totaal nutteloos zijn en gemiddeldes enkel momentopnames die niets zeggen over de echte onderliggende dynamiek en kwaliteit van het proces.

Restaurants verdienen Michelin-sterren niet met het maken van gerechten die overgoten zijn met tomatenketchup, maar juist door het leveren van topkwaliteit met oog voor detail op smaakvariatie en presentatie. En zo geldt het ook voor supply chain performance: topprestaties worden behaald door focus, kennis, kunde en aandacht voor het juiste detail. Zonder gebruik van ketchup.

René Geujen
Sales and Business Development Manager bij Slimstock