Webwinkels zonder voorraden scoren bij klanten

Vente-Exclusive is uitgeroepen tot Logistieke Webshop van 2014 met een concept waarin risico’s zo veel mogelijk zijn beperkt. De Belgische e-tailer heeft vorig jaar maar liefst 2,5 miljoen producten van A-merken verkocht zonder zelf voorraad aan te houden. Ondanks levertijden van twaalf dagen valt Vente-Exclusive bij een groot publiek in de smaak. ‘We hebben inmiddels drie miljoen leden en zijn uitgeroepen tot beste webwinkel van België. Dat klanten tevreden zijn, blijkt ook uit onze hoge Net Promotor Score’, stelt Tobias Tousseyn, head after-sales & logistics.

De artikelen die Vente-Exclusive verkoopt, zijn afkomstig uit de overstock van merkfabrikanten en worden aangeboden met kortingen tot zeventig procent. Klanten kunnen die artikelen reserveren, waarna Vente-Exclusive de orders consolideert en een inkooporder bij de merkfabrikanten plaatst. In het fulfilmentcenter dat is ondergebracht bij Katoennatie in Antwerpen, arriveren dus alleen maar artikelen die al gereserveerd zijn. ‘Dat onze levertijd gemiddeld twaalf dagen bedraagt, heeft alles te maken met de tijd die het kost om de bestelde artikelen binnen te krijgen’, stelt Tousseyn.

Ook aan de trend onder e-tailers om geen verzend- en retourkosten in rekening te brengen, doet Vente-Exclusive niet mee. Klanten betalen gewoon het volle pond. ‘Wel bieden we de mogelijkheid aan klanten om onderling producten te ruilen. Als de iemand een te kleine broek heeft ontvangen, kan hij via onze webshop op zoek gaan naar iemand die een te grote broek heeft gekregen.’

De jury, onder leiding van TNO-expert Egbert Guis, prees het verrassende concept van Vente-Exclusive dat flink afwijkt van wat gebruikelijk is. Een voorbeeld is dat klanten eerst hun e-mailadres moeten achterlaten voordat ze überhaupt het assortiment kunnen bekijken. ‘Merkfabrikanten werken graag met jullie samen. Niet alleen omdat ze hun overstock op deze manier kwijtraken, maar ook omdat ze van Vente-Exclusive data krijgen die veel waardevoller zijn dan wat ze van retailers ontvangen.’

Geen voedselverspilling

HelloFreshVente-Exclusive kreeg de voorkeur boven Coolblue en HelloFresh, dat eveneens opvalt door een afwijkend concept waarin risico’s zijn beperkt. HelloFresh levert elke week 75.000 dozen met verse levensmiddelen, waarmee leden complete maaltijden kunnen bereiden. Voor elke weken worden nieuwe recepten samengesteld, waarna leden tot woensdagavond kunnen kiezen welke maaltijden zij de week erop willen nuttigen. Op donderdagochtend worden alle orders geconsolideerd en de benodigde hoeveelheiden groente, fruit, vlees en vis ingekocht. Als de recepten eenmaal bekend zijn, is op basis van de historie van de leden vrij goed voorspelbaar wat HelloFresh bij zijn leveranciers gaat inkopen. ‘Alle artikelen worden in de juiste porties aangeleverd, zodat wij geen enkele voedselverspilling hebben. In het distributiecentrum van Leen Menken worden de dozen ingepakt en op zaterdag, zondag, maandag of dinsdag afgeleverd’, zegt Olaf Vreeburg, head of operations bij het snel groeiende HelloFresh.

De tevredenheid van de leden van HelloFresh staat of valt met de versheid van de levensmiddelen. De webwinkel heeft daarom een fijnmazig distributienetwerk met geconditioneerde bestelauto’s opgezet; geen eigen auto’s, maar auto’s van subcontractors. Vreeburg: ‘Het voordeel van gekoelde bestelauto’s is dat we eerder in de keten efficiënter kunnen werken. We hebben minder handling en minder verpakkingskosten dan bij gebruik van koelboxen of andere oplossingen.’

Co-engineering

Een andere overeenkomst is dat zowel Vente-Exclusive als HelloFresh de logistiek hebben uitbesteed. In het geval van HelloFresh ligt dat voor de hand. Deze webwinkel heeft slechts een beperkt deel van de week behoefte aan een distributiecentrum. ‘Het eerste jaar hebben we de logistiek geheel zelf gedaan en heb ik ook zelf dozen staan inpakken. Daardoor snappen we exact wat de uitdagingen op logistiek gebied zijn, maar uiteindelijk kan een logistiek dienstverlener dit beter’, zegt CEO Maartje Frederiks van HelloFresh.

Voor Vente-Exclusive is de schaalbaarheid en flexibiliteit een reden om voor uitbesteding te kiezen. Deze webwinkel is immers afhankelijk van wat in de magazijnen van merkfabrikanten blijft liggen. ‘Vandaag krijgen we misschien 2000 artikelen binnen, morgen 20.000’, aldus Tousseyn.

De jury was met name te spreken over de samenwerking tussen Vente-Exclusive en Katoennatie. Guis: ‘Er is daadwerkelijk sprake van co-engineering van logistieke processen, wat resulteert in door Katoennatie ontworpen verzamelkarren en inpaktafels die volledig zijn afgestemd op de processen van Vente-Exclusive.’