Webwinkel Lesara gaat de strijd aan met Primark

De combinatie van ‘online’ en ‘discount’ leek altijd een moeizame, met name vanwege de hoge kosten van een webwinkel en de bijbehorende logistiek. Het Duitse Lesara bewijst dat het kan. Na Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Luxemburg start het bedrijf nu ook in Nederland en Italië met de onlineverkoop van budgetkleding, bericht het FD van 3 juni 2015.

Oprichter van Lesara is de 26-jarige Roland Kirsch. Hij was ervan overtuigd dat discountkleding prima via een webwinkel verkocht kan worden. ‘Kijk naar de enorme groei van het Chinese AliExpress. Zonder enige vorm van marketing verkopen zij al voor twee miljard euro aan spullen in landen als Rusland en Brazilië, ook veel goedkope kleding. In sommige landen zijn ze nu al groter dan Amazon’, aldus Kirsch.

De enorme groei van AliExpress ten spijt, kleven er aan het kopen via het Chinese e-commerceplatform nog wel veel nadelen, constateerde de Duitser. ‘Je moet soms veertig dagen op je spullen wachten en het terugsturen van dingen die niet passen of toch niet naar je zin zijn, is lastig. En op een klantenservice in je eigen taal hoef je ook niet te rekenen.’

‘Service en kwaliteit als van Zalando’

Het zijn stuk voor stuk zaken die Kirsch met Lesara wel zegt te bieden. ‘We zijn heel goedkoop, maar bieden de service en kwaliteit die mensen van een bedrijf als Zalando gewend zijn.’ Dat is mogelijk doordat Lesara de kosten laag houdt door direct zaken te doen met de fabrikanten in landen als China, Bangladesh en Turkije.

‘Ik kwam in fabrieken in die landen en was verbaasd over de enorme ontwikkelingen die daar hebben plaatsgevonden. Vijf jaar geleden hadden fabrieken er nog niet eens de hele dag elektriciteit, nu zijn ze vaak volledig online en lopen mensen er met tablets rond. Dat maakte het voor ons mogelijk alle tussenschijven eruit te knippen. We doen nu direct zaken met in totaal duizend fabrieken’, meldt Kirsch in het FD.

Het werken zonder tussenschijven scheelt ook niet alleen in de kosten, het maakt het volgens Kirsch ook mogelijk nog sneller te opereren dan bedrijven als Primark, H&M en Zara. Kirsch: ‘Twee tot vier weken nadat wij hebben besloten dat we iets willen hebben, is het bij ons online beschikbaar.’

Gretig

Kirsch doet er niet geheimzinnig over gretig gebruik te maken van informatie van sites als Bol.com en Amazon. ‘We verzamelen data van heel veel e-commerceplatforms over de meest verkochte producten en gebruiken die informatie om te zien wat de trends zijn. Op basis daarvan besluiten we steeds wat we willen laten maken. Ook sociale media zoals Instagram worden daarbij goed in de gaten gehouden.’

Naar fysieke winkels streeft Lesara niet, zegt Kirsch. Wat hem betreft ligt de toekomst van zijn bedrijf volledig online. ‘Ik ken ook geen enkel bedrijf met fysieke winkels dat online marktleider is. Onze tak van sport is veel meer analytisch: wij weten hoe we online klanten moeten vinden. Een keer een pop-up-winkel openen hier of daar, of een outlet, dat kan natuurlijk, maar dat is dan puur als marketinginstrument’, aldus Kirsch.