Warenhuisketen V&D gaat slimmer inkopen

Om weer winstgevend te worden, gaat V&D verder reorganiseren en slimmer inkopen. ‘We kopen veel te veel in en blijven met producten zitten’, zegt V&D-topman Jacob de Jonge in het FD van 19 juni 2013. ‘Daardoor moeten we te veel afschrijven. Dat moeten we veel beter plannen en dat gaan we de komende anderhalf jaar doen. De bedragen die we zo in de sloot gooien, zijn enorm.’

De warenhuisketen lijdt al meer dan tien jaar verlies. In 2012 liepen de verliezen nog eens extra op door de integratie van distributiecentra. Voorheen was V&D een regionale keten, met dertien distributiecentra in elf regio’s. In 1990 besloot de directie om naar een landelijke keten te gaan.

Op het hoofdkantoor verdwijnen de komende anderhalf jaar zestig van de 475 arbeidsplaatsen en volgend jaar sluit ook het distributiecentrum in het Groningse Aduard, waarmee een lang reorganisatieproces tot een eind komt. Straks blijft alleen het eigen distributiecentrum in Nieuwegein over plus een distributiepunt voor internetbestellingen bij Docdata in Waalwijk.

In het FD zegt De Jonge dat de verkoop via internet gestaag groeit en dat klanten uit één voorraad via allerlei kanalen en apparaten moeten kunnen bestellen. In de webwinkel zijn ook merken te koop die nog niet in de winkels liggen. Verder test V&D of het producten van andere winkels kan distribueren via ophaalpunten in de warenhuizen.