Wantrouwen over duurzaamheidclaims neemt toe

Steeds meer consumenten denken dat duurzaam ondernemen vooral een marketingtruc van bedrijven is. Het percentage consumenten dat duurzame claims in twijfel trekt is gestegen van dertig naar 39 procent ten opzichte van vijf jaar geleden. Dat schrijft het FD op 3 december 2013 naar aanleiding van onderzoek van twee reclame/marketingbureaus. Dat wil echter niet zeggen dat bedrijven ongestraft met duurzaamheid kunnen stoppen.

Ruim tweederde van de consumenten zegt het belangrijk te vinden dat bedrijven duurzaam ondernemen en voor een derde is het zelfs een reden om een product aan te schaffen. Alhoewel de helft van de consument geen idee heeft wat merken op het gebied van duurzaamheid doen, mogen bedrijven die hun maatschappelijke rol onderstrepen het effect daarvan niet onderschatten. Consumenten zijn erg kritisch als het gaat over de communicatie over dit onderwerp. Pas als bedrijven significante dingen doen, mogen ze daarover vertellen op een manier waarbij ze hun rol zo concreet en tastbaar mogelijk maken.