Wachttijd bij de buren

innovatie

Negentig procent van alle consumenten wil hun online bestellingen thuis ontvangen, lees ik in een blog van Walther Ploos van Amstel. Alleen zijn die bestellers negen van de tien keer niet thuis als de pakketjesbezorger komt. Hoe de bezorger dat dan oplost? Simpel. Dan geeft hij het pakketje gewoon af bij de buren… Bij mij dus. DHL, UPS, GLS, TNT, allemaal kreeg ik ze aan de deur. Ze kwamen lampen, kleding en hondenrekken voor in de auto brengen; maar er was niks voor mij bij (hoewel ik overwoog om die lamp maar te houden).

 

Op de websites van de televisieprogramma´s Kassa en Radar (105 berichten) zijn al langere tijd veel discussies gaande over het bezorgen van pakketjes bij de buren. Ik heb de twijfelachtige eer om mezelf ook ervaringsdeskundige te mogen noemen, maar dan van de andere kant bekeken. Mijn buren zijn veelal op andere tijden thuis dan ik. Ik werk veel vanuit huis, dus ik ben overdag vaak thuis. Voor de pakketbezorger is het dan handig om het dan bij mij af te geven. Als hij het pakket maar kwijt is.

Maar ondertussen zit ik ermee! Bedankt. Alsof ik niet beters te doen heb, dan in de gaten houden wanneer mijn buren thuis komen. Of misschien kan ik mijn buren helemaal niet uitstaan en sta ik op het punt om het programma ‘Bonje met de buren’ te bellen. Wat weet die pakketbezorger daar nou van? Bij het zoveelste pakketje onderdruk ik de neiging om de bezorger af te blaffen, want ik kan het hem eigenlijk niet echt kwalijk nemen. Hij doet tenslotte alleen maar wat hem is opgedragen.

Vermoedelijk is dit ‘pakketten bij de buren afleveren’ uit een kostenoogpunt ontstaan. Op de korte termijn misschien een goede oplossing, maar wat levert dit op de lange termijn op? De bezorgers zijn een verlengstuk van de dienstverlener. De dienstverlener een verlengstuk van zijn opdrachtgever. Door het af te geven aan een buurman of buurvrouw – die de pijn niet voelt als het pakketje niet op de juiste tijd bij de juiste persoon wordt afgeleverd – heeft de dienstverlener geen enkele invloed meer op de levertijd in de laatste meters. Of sterker nog, geen enkele invloed meer op de levering.

Afhaalpunten

Moeten consumenten niet gewoon hand in eigen boezem steken? Waarom willen mensen toch zo graag artikelen thuisbezorgd krijgen, als ze er toch nooit zijn? Persoonlijk ben ik groot voorstander van afhalen. Dan weet ik tenminste zeker dat ik dat op een door mij gekozen tijdstip kan doen en niet hoef te wachten totdat mijn buren eindelijk een keer op hetzelfde tijdstip thuis zijn.

Ploos van Amstel stelt echter niet geheel onterecht dat de kosten voor elke afhaler hoog worden, als steeds meer multi-channel retailers hun eigen afhaalpunten gaan opzetten. Hij vindt afhaalpunten pleisters voor een onvoldoende service. Nou, ik vind pakketjes aannemen voor de buren een pleister op een houten been. Ik denk dat ik maar opslagkosten in rekening ga brengen bij de pakketdiensten en commissie ga vragen voor het bezorgen van pakketten.

Marieke Lenstra
Adjunct-hoofdredacteur Supply Chain Magazine
(Af)reageren? marieke.lenstra@supplychainmedia.nl