Waarom wil iedereen S&OP?

Veel handelsbedrijven denken dat ze, net als grote multinationals, S&OP moeten implementeren. Volgens mij is dat in de meeste gevallen helemaal niet nodig. S&OP is een hulpmiddel om tot verbeteringen te komen en uiteindelijk tot tevreden klanten. Om dat te bereiken, zijn andere maatregelen veel effectiever.

‘Wij moeten ook naar een S&OP-proces.’ Geregeld kom ik bij bedrijven over de vloer die ervoor kiezen een S&OP-proces op te tuigen. Laatst nog; een projectkamer is ingericht, het hele proces tot in detail uitgeschreven. Alles moet op de schop, wisten de leden van het project mij te vertellen. ‘We gaan S&OP doen, dat is een strategisch project.’ So far, so good.

De vraag die bij mij opkomt is: waarom dan? Wat is het doel? Meer omzet? Meer waarde voor de aandeelhouders? Of proberen we met S&OP een aantal andere problemen op te lossen? Hoe ga je om met beperkte capaciteit, voorraad en klantvraag? Een hype is het zeker niet, maar ik vraag me af of iedereen weet wat het daadwerkelijke doel van S&OP is.

Door wildgroei aan systemen, kanalen en processen zitten veel bedrijven in een lastige situatie. De complexiteit is ze boven het hoofd gegroeid. Hoe krijgen bedrijven het ook voor elkaar om al die verschillende logistieke concepten binnen vier muren te organiseren? Dat kan toch helemaal niet? Maar toch doen we het met z’n allen. Een (te) groot assortiment en verschillende ontkoppelpunten: het zijn de ingrediënten voor een chaos op zichzelf.

Is S&OP de oplossing voor bovenstaande problemen? Zeker niet. Laten we gewoon beginnen met de basis op orde te maken. Klopt het assortiment wel? Zijn alle data op orde? Zijn de parameters goed ingesteld? Als je dat allemaal goed voor elkaar hebt, zul je zien dat je S&OP waarschijnlijk niet eens nodig hebt.

Volgens voorraadgoeroe Paul Durlinger begint het allemaal met twee heel eenvoudige stappen: ‘ken uw leverancier’ en ‘ken uw klant’. Uiteraard weten we de namen en weten we waar ze gevestigd zijn. Maar hoe goed ken je ze nu eigenlijk echt? Weet je precies wat er gebeurt als je een order plaatst? En hoe ga je om met de klant? Praten jullie over dezelfde getallen en streven jullie naar hetzelfde doel?

Zullen we niet gewoon eens beginnen met elkaar te gaan communiceren? Volgens mij draait alles om tevreden klanten. Misschien goed om het gesprek eens aan te gaan.

Jan Kraaijeveld, expert Sales & Business development bij Slimstock

Deze column is voor het eerst gepubliceerd in Supply Chain Magazine 2, verschijningsdatum 24 maart 2017.