Waarom Chanel No 5 zo duur is

innovatie

Chanel No 5. Mythisch, tijdloos en een van de best verkochte vrouwenparfums. Maar zeker niet de goedkoopste. Voor een flacon van honderd milliliter betaal je al gauw 100 euro. Hoe komt die prijs tot stand? Ik heb altijd gedacht dat dit gewoon natte vingerwerk was, net als bij kunst: wat een gek ervoor geeft. Dat dit niet helemaal waar is, daar kwam ik achter toen ik mij verdiepte in mijn vakantiebestemming van dit jaar.

Mijn reis voert dit jaar naar de Côte d’Azur, waar wij op een vakantiepark in de buurt van Grasse – wereldhoofdstad van het parfum – zullen verblijven. Vooral bekend geworden door de roman ‘Das Parfum’ van Patrick Süskind, dankt Grasse zijn roem aan een modeverschijnsel dat tijdens de Italiaanse renaissance opkwam: geparfumeerde handschoenen. Het leerlooien was een vak waarbij veel stank vrij kwam, maar de bevolking ontdekte dat geplukte rozemarijn en jasmijn deze stank neutraliseerde. Naast leerlooiers en handschoenmakers vestigden zich ook parfumeurs in Grasse die zich specialiseerden in de extractie van bloesems, vooral jasmijn en rozen.

In de jaren 20 van de vorige eeuw werkten in de dorpen rondom Grasse nog ruim 5000 bloemenboeren op de velden en oogstten jasmijn en rozen, zo lees ik in een reisgids van de ANWB. Vandaag de dag bestrijken de velden waarop jasmijn wordt gekweekt nog amper dertig hectare. Tegenwoordig gebruiken parfumproducenten veelal synthetische aroma’s en anti-allergene geurstoffen. Grondstoffenleveranciers zoals Robertet en Charabot zijn leidend op de wereldmarkt van de productie van parfumessences. Het gros van de bloesemextracten wordt geïmporteerd uit Italië, Indonesië, de Verenigde Staten, Brazilië, de voormalige Sovjetunie, China en Madagaskar.

Er komen dus nog maar weinig grondstoffen voor de productie van essences uit de omgeving van Grasse. Chanel is een van de fabrikanten die de traditie in ere houdt. Voor de productie van de parfumversie van Chanel No 5 gebruikt de producent uitsluitend jasmijn uit Grasse, waarvan de bloemen en bloesems nog altijd tot de beste worden beschouwd. Deze jasmijn is naar verluidt twintig tot dertig keer duurder dan de zogenaamde exotische jasmijn uit bijvoorbeeld Egypte, die wordt gebruikt voor de eau de toilette-versie.

Maar liefst 50.000 tot 80.000 bloesems zijn nodig voor 100 milliliter Chanel No 5, traditioneel met de hand geplukt in circa 16 uur – wat in Frankrijk natuurlijk veel duurder is dan in Noord-Afrika of India. De verdere verwerking lijkt op die van wijn, dus niet alleen het handmatig oogsten en sorteren is arbeidsintensief.

Grijze import

De prijsstelling van parfum is vaak een combinatie van de economische standaard in het land en de marktwerking. Internetonderzoek leert me dat fabrikanten verschillende inkoopprijzen hanteren voor distributeurs in de verschillende landen waar ze actief zijn. Slimme handelaren maken gebruik van de regionale prijsdifferentiatie. Als inkopers parfum X importeren uit het buitenland omdat dit goedkoper is dan via de officiële distributeur in Nederland, wordt dit ook wel parallelimport of grijze import genoemd.

Omdat de verschillen in prijs vrij groot kunnen zijn, loont het de moeite om de parfums vanuit andere landen naar Nederland te vervoeren. Kwantiteit in verkopen is dan wel belangrijk omdat de winstmarge per flesjes in dit geval kleiner is dan gebruikelijk, zo meldt de website Allesoverparfum.nl. Het gaat blijkbaar om zulke grote hoeveelheden, dat het miljoenen euro’s kan schelen op het bedrijfsresultaat. Een doorn in het oog van prestatiegerichte managers binnen de parfum- en cosmeticagiganten.

JasmijnplukDe parfumindustrie doet er dus alles aan om de grijze import tegen te gaan. Merkfabrikanten worden door de Europese Unie geholpen door de wet dat er geen parfums van buiten de E.U. zonder toestemming van de merknaamhouder ingevoerd mogen worden. Daarnaast worden er contractueel vrijwel altijd beperkingen opgelegd aan distributeurs. Het overtreden van de vastgelegde regeltjes kan leiden tot prijsverhogingen, eenzijdige opzegging van de overeenkomst of boetes.

 

 

Persoonlijk heb ik nog nooit een aanbieding gezien van Chanel No 5 bij drogisterijketens zoals Kruidvat of Etos; Chanel zal er vast strak op sturen. Ik zal eraan moeten denken als ik de jasmijnvelden van Chanel straks met eigen ogen aanschouw. Of de jasmijn uit Grasse daadwerkelijk meer diepte en zeggingskracht heeft dan die van andere gebieden? Daar verschillen de meningen over. Maar ik heb in ieder geval weer wat geleerd. Waar op vakantie gaan al niet goed voor is.

Marieke Lenstra, adjunct-hoofdredacteur Supply Chain Magazine
(Af)reageren? marieke.lenstra@supplychainmedia.nl