‘Vraag naar lokale voeding zet druk op supply chain’

Foodservicebedrijf Autogrill voorziet een modernisering van de leveringsketen op het gebied van voedsel. Het gegeven dat steeds meer consumenten lokaal voedsel verlangen, zet volgens Stefano Teatini, purchase manager van Belux, een enorme druk op de supply chain. Dat bericht AGF op 28 april 2016.

Teatini deed zijn uitspraak tijdens de half april gehouden internationale Tomato Conference in Antwerpen. ‘Wij vroegen ons af hoe we zo goed mogelijk in kunnen spelen op de wensen van onze 900 miljoen klanten. Om dit op de juiste manier te doen, hebben we de consumenten ingedeeld in zes groepen’, aldus de zegsman van Autogrill, één van ’s wereld grootste foodservicebedrijven. Het concern werkt met meer dan 250 merken wereldwijd en is actief in dertig landen.

Bij de segmentatie ging Autogrill uit van de basisnoden van de verschillende consumenten. Al deze groepen zijn op zoek naar iets anders, meent Teatini. ‘De happy-go-lucky-consument is bijvoorbeeld op zoek naar entertainment en fun. De nail biter wil iets efficiënts, iets standaards. De life enricher is op zoek naar beleving en de urban dandy wil graag ‘premium’ en elite. Als we onze consumenten kennen, is het makkelijker om hierop in te spelen.’

Het sriracha-effect

Autogrill signaleert verschillende trends. Teatini: ‘Een voorbeeld is het sriracha-effect. Dit houdt in dat lokale en niet-lokale producten of smaken worden gemixt. Zo kan een normale sandwich een etnisch effect krijgen door de toevoeging van sriracha-saus.’ Nog zo’n trend is volgens Teatini ‘trash to treasure’. ‘Van producten of onderdelen die normaal worden weggegooid een nieuw product maken. Duurzaam dus.’

Volgens Teatini is het moderniseren van de leveringsketen voor deze trends van belang. ‘Het feit dat steeds meer consumenten lokaal voedsel willen, zet een enorme druk op de supply chain. Hoe gaan we onze logistiek aanpassen op de lokale behoeftes?’ Ook voorziet de Autogrill-topman een andere benadering van fastfood. ‘Iedereen ziet fastfood als snelle, vette hap, maar dat gaat veranderen. Er komt meer premium fastfood. Daarnaast komt er een ‘delivery revolution’ waarbij er steeds meer aan huis wordt bezorgd.’