Voradius geeft consument inzicht in winkelvoorraden

Ze geloven heilig in het model click & collect, de vier ondernemers achter de nieuwe zoekmachine Voradius. Met Voradius geven zij het shoppend publiek inzicht in winkelvoorraden, bericht het FD van 10 november 2014. Met de zoekmachine wordt fysieke winkeliers bovendien een platform geboden waarmee ze de voorraden in hun zaken realtime kunnen ontsluiten voor het online winkelend publiek.

Click & collect is volgens de ondernemers Jop Houben, Martijn Jansen, Sebastiaan Ambtman en Maikel Brouwer een model waar toekomst in zit: de consument koopt iets online en haalt die bestelling vervolgens op in een fysieke winkel. Gegevens over de voorraad van winkels zijn – in combinatie met locatiegegevens – dan ook interessant voor de consument, denkt het viertal. Voradius biedt de consument die gegevens.

Wie op Voradius bijvoorbeeld zoekt naar een waterkoker, krijgt te zien welke winkel in de buurt dat specifieke apparaat op voorraad heeft: de Blokker op 1,2 km afstand heeft de waterkoker op voorraad voor prijs x, de BCC op 1,6 km voor prijs y en de Kijkshop op 1,8 km voor prijs z. Over elke aankoop die uiteindelijk wordt gedaan bij een winkelier ontvangt Voradius een percentage.

Momenteel zijn er via de website 500.000 producten te vinden op ongeveer 25.000 winkellocaties. Vergelijkbaar met Voradius is Milo.com, in 2010 door eBay overgenomen en vooral actief in de VS. In Groot-Brittannië verzamelt Udozi de actuele voorraadgegevens van lokale winkeliers. Buiten Udozi lijkt Voradius de enige Europese speler van belang.

Voradius, dat in april vorig jaar van start ging, richtte zich in eerste instantie met name op de grote ketens. ‘Om data te kunnen ontsluiten, moeten die data er wel zijn’, verklaart Jop Houben. ‘Heel veel partijen, zelfs grote ketens, hebben dit soort informatie zelf nog niet eens. En degenen die het wel hebben, werken vaak met verschillende software.’

De volgende groep die Voradius aan zich wil binden, zijn de kleine winkeliers. Een doelgroep die een andere aanpak nodig heeft, weet Houben. ‘Velen van hen hebben helemaal geen actuele voorraaddata. Die hebben gewoon in hun hoofd wat ze nog achter in de winkel hebben liggen.’