Vlaanderen start proef met ecocombi’s

Vlaanderen startte vorige maand voorzichtig een proef met vijf ecocombi’s op een handvol ‘veilige’ routes. Dat is twintig jaar nadat Nederland de eerste ervaringen opdeed met de extra lange vrachtwagens. De grenzen blijven vooralsnog gesloten, maar Nederland, België en Luxemburg hopen later dit jaar ritten tussen de drie landen met een simpele Benelux-beschikking mogelijk te maken. De Nederlandse chauffeurs kijken er reikhalzend naar uit.

Nederlandse chauffeurs die op een ecocombi of lzv rijden, mogen de grens met Duitsland niet passeren. De chauffeur moet de ecocombi noodgedwongen bij de grens splitsen, de vracht overladen en in twee keer naar zijn eindbestemming rijden. En dat zorgt voor veel frustraties, meldt het FD van 28 januari 2015.

In Nederland kijkt niemand meer op van de 25 meter lange road trains. Er rijden er meer dan duizend op de doorgaande wegen voor het efficiënt vervoeren van bloemen, pakketjes en brood. Maar in het buitenland zijn de ecocombi’s niet overal toegelaten.

Zo moet vrachtwagenchauffeur Jan Middelkoop, die voor De Winter Logistics op een lzv rijdt, regelmatig bloemen uit Aalsmeer afleveren bij Rhein-Maas. Die veiling ligt een kilometer over de grens bij Venlo. Maar die laatste kilometer mag Middelkoop niet met zijn aanhanger afleggen.

Noordrijn-Westfalen is één van de Duitse deelstaten die de lange trucks in de ban heeft gedaan. Middelkoop moet zijn combi dus op een parkeerplaats splitsen, de helft van zijn vracht overladen en twee keer naar de veiling rijden. Hetgeen hem een uur extra kost, zo bericht het FD.

Ook veel Zuid-Europese landen weren lzv’s. Dit begint al in België. Vlaanderen waagde in januari als eerste van de drie gewesten echter de gok met een vijftal ecocombi’s op trajecten die veilig worden geacht. Met een Benelux-beschikking zouden op termijn dan alle ritten tussen Nederland, België en Luxemburg mogelijk gemaakt moeten worden.

Politiek gevoelig

Daarmee lopen deze drie landen vooruit op Europa. Brussel wil vooralsnog niets weten van lzv’s die de grens oversteken. Het toelaten van de extra lange trucks ligt politiek gevoelig.

Door de vracht van drie gewone trucks te verdelen over twee lzv’s, dalen de kosten voor vervoerders en de belasting voor het milieu, bepleiten de voorstanders van de ecocombi’s. Bovendien zou het vrachtverkeer op het vaak toch al volle wegennet hierdoor afnemen.

Tegenstanders vrezen echter dat het milieuvriendelijke transport over het water of het spoor weer zal verplaatsen naar de weg. De ecocombi’s zouden daardoor juist meer schade aan het milieu veroorzaken. Ook zou de infrastructuur de grote en zware trucks niet aankunnen.