Vlaamse Greenyard streeft The Greenery voorbij

The Greenery mag wel oppassen. Het Belgische Greenyard Foods dreigt zijn Nederlandse rivaal op eigen bodem voorbij te streven. Het Vlaamse fusiebedrijf van Univeg, Greenyard en Peatinvest zet in Nederland al 1,1 miljard euro in groenten en fruit om – en dat is net zoveel als The Greenery, meldt het FD van 25 augustus 2015. Volgens topman Hein Deprez van de Belgische groente- en fruitleverancier is de coöperatieve manier van werken van The Greenery niet meer van deze tijd.

‘The Greenery probeerde de horizontale keten te versterken en het volume te concentreren en controleren. Maar dat werkt niet. Ze genieten nog steeds de financiële steun van Europa, maar de prijzen voor de telers werden daardoor niet beter’, zegt Hein Deprez van Greenyard Foods. ‘De coöperatieve gedachte is misschien nobel, maar de uitwerking is niet meer van deze tijd’, aldus Deprez.

Volgens de Vlaamse topman is de Europese fruithandel een zeer agressieve markt geworden. Hij signaleert een consolidatietrend die voorlopig nog niet ten einde is. Bovendien kampt de Europese fruitsector met een dalende consumptie van groente en fruit en trekken bedrijven van buiten de sector – voedingsbedrijven met name – de gezondheidsclaims naar zich toe.

Samenwerking met retail

Om die ontwikkelingen het hoofd te bieden, kiest Greenyard Foods voor samenwerking met de winkeliers. Als handelsbedrijf sta je volgens Deprez namelijk uiteindelijk voor de keuze óf de verticale kolom te versterken óf de horizontale kolom. Een keuze dus voor sámenwerking met de retailers of voor een confrontatie met hen.

Omdat Greenyard ‘in het belang van de consument’ koos voor samenwerking in de verticale kolom, is het in Nederland bijvoorbeeld de exclusieve leverancier van groente en fruit van Albert Heijn. Het behoort door die alliantie tot de wereldtop, naast spelers als Chiquita, Fresh Del Monte en Dole Food.

Krimpend marktaandeel The Greenery

The Greenery daarentegen kampt met een krimpend marktaandeel. Telde het bedrijf bij de oprichting in de jaren ’90 nog tienduizend telersleden, nu zijn er daar nog zevenhonderd van over. De onderneming moest volgens het FD recent ook distributie- en koelbedrijven verkopen of sluiten en de omzet halveerde tot 1,1 miljard euro.

Volgens Deprez zijn de sterkste telers in Nederland ‘uit de mand gesprongen’. ‘Er zijn nieuwe telersverenigingen opgezet. Er kwam nog meer infrastructuur bij. Iedere groep probeert zijn eigen product met de beste intenties te verbeteren, maar de beschikbare middelen worden gewoon niet efficiënt ingezet.’

De Belgische topman raadt de Nederlandse coöperaties dan ook aan zich te richten op de bedrijven die vóór in de keten zitten: veredelaars, verpakkingsbedrijven en leveranciers van meststoffen. ‘Door beter in te kopen, te innoveren, verlaag je de bedrijfskosten en worden marges beter.’