VF Corporation succesvol dankzij volharden strategie

VF Corporation, de moedermaatschappij van merken zoals Timberland, The North Face en Vans groeit. ‘We hanteren intussen al tien jaar lang dezelfde strategie gebaseerd op dezelfde pijlers. Ik ben ervan overtuigd dat dit het geheim van ons succes is. Het dwingt je namelijk altijd tot het nemen van beslissingen voor de lange termijn. Ook in tijden van crisis’, meent Marty Thomas, VP Logistics & Distribution EMEA bij VF Corporation. Dit zei hij tijdens een bedrijfsbezoek van de SCM Professionals Club, georganiseerd door Supply Chain Media en Manhattan Associates, aan Timberland in Almelo op 8 juli 2014.

Tijdens het bezoek kregen de deelnemers, hoofdzakelijk werkzaam bij fashion retailers, een inkijkje in de supply chain van de succesvolle retailer. DC Director Arnold van der Meer vertelde dat het in 2012 in gebruik genomen distributiecentrum een maximum van 250.000 units per dag kan versturen. Van de in totaal veertig docks worden er twintig gebruikt voor goederenontvangst en twintig voor het versturen naar de klant. Van het totale volume bestaat zestig procent uit schoeisel en veertig procent uit kleding en accessoires.

Timberland-dcTijdens de rondleiding kwamen alle logistieke facetten, van inbound en retouren tot outbound, aan de orde. Het goods-to-man orderpicksysteem van Kiva sprong toch wel het meest in het oog. Het is redelijk uniek in Europa. De deelnemers vonden het inspirerend om te zien hoe de robots, een soort automatic guided vehicles, de goederen naar de orderpickstations brachten.

Cadeautje

Een van de focuspunten van VF Corporation en Timberland is e-commerce. De afgelopen tijd heeft de onderneming in heel Europa websites gelanceerd en onderzoekt het multichannel- en omnichannelstrategieën. Een van de discussiepunten tijdens het bezoek aan Timberland vormde de verpakking. ‘Klanten beschouwen het als een cadeautje voor zichzelf, dus de verpakking moet mooi zijn’, was de ervaring van een van de aanwezige retailers. ‘Bovendien wordt een kapotte verpakking niet geaccepteerd’, merkte een van de andere aanwezigen op.

Een ander onderwerp dat aan de orde kwam was de levertermijn. “Vandaag besteld, morgen geleverd” lijkt iets typisch Nederlands te zijn hoewel veel klanten een levertermijn van twee á drie dagen best te accepteren. Zolang ze de dag en het tijdstip van levering maar weten.