Verzendkosten belangrijke dealbreaker bij bestelling

verzendkosten

Drie op de vijf Nederlanders staakt een bestelling bij te hoge verzendkosten. Toch zijn Nederlanders het minst gierig als het aankomt op kosten voor verzending. Waar Europeanen voor een bestelling van €15 gemiddeld bereid zijn €4,20 voor bezorging te betalen, willen Nederlanders hiervoor best €5,90 neerleggen. Duitsers willen het minst uitgeven, namelijk €3,40. Dat blijkt uit het E-commerce Delivery Compass van Sendcloud.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Nielsen onder 8529 e-shoppers uit acht landen, waaronder 1005 Nederlanders. Verzendkosten blijken met 81 procent nog altijd het belangrijkste element van bezorging. Het prijskaartje van bezorging weegt daarmee zwaarder dan levertijd (66%) en flexibiliteit in levering (63%). Maar liefst 58 procent van de Nederlandse consumenten geeft zelfs aan een bestelling te staken wanneer de verzendkosten voor standaard levering te hoog zijn. Toch is ruim twee derde (64%) wel bereid extra te betalen voor premium bezorgopties als ‘same day delivery’.

Gratis verzending stimuleert aankoopgedrag

Meer dan de helft van de consumenten verlaat een winkelwagentje dus wanneer de verzendkosten te hoog zijn. Maar wanneer is sprake van een ‘te hoog’ bedrag? Voor een bestelling van €15 wil de Nederlandse consument €5,90 betalen, bij een order van €150 zelfs €6,90. Nederland ligt daarmee boven het Europese gemiddelde van respectievelijk €4,20 en €6,20. Desondanks zijn Nederlanders nog altijd gecharmeerd van gratis verzending: bijna twee derde (63%) is bereid een extra product toe te voegen om in aanmerking te komen voor gratis bezorging.

Verschuiving in consumentengedrag

‘Nederlanders zijn lange tijd verwend met gratis verzending, terwijl dit voor veel online retailers een blok aan het been is. Voor een dubbeltje extra gingen consumenten al naar de concurrent’, aldus Rob van den Heuvel, CEO en co-founder van Sendcloud. ‘We zien nu een duidelijke verschuiving in consumentengedrag. Nederlanders zijn best bereid een bijdrage te leveren aan de verzendkosten. Webgiganten als H&M en Zalando rekenen daarom steeds vaker verzendkosten voor kleine bestellingen, en onze verwachting is dat veel online retailers dit voorbeeld zullen volgen.’