Vertrouwen is struikelblok voor end-to-end visibility

end-to-end visibility

Nu bedrijven kampen met grote tekorten aan grondstoffen en onderdelen en bovendien met flinke vertragingen in transport, is duidelijker dan ooit hoe belangrijk supply chain visibility is. Visibility die verder rijkt dan de eerstelijnsleveranciers. Niets staat end-to-end visibility in de weg, als klanten en leveranciers elkaar maar wat meer zouden vertrouwen.

Kinderen kunnen er uren zoet mee zijn: het graven van kanalenstelsels om water zo snel en soepel mogelijk te verplaatsen. Nog voordat ze met hun kanaal de eindbestemming hebben bereikt, zien ze achter zich de kanaalwanden alweer instorten. Als ze eindelijk klaar denken te zijn, ontdekken ze tot hun spijt dat de aanvoer van water onvoldoende is om het kanaal gevuld te houden. En ondertussen moeten ze hun bouwwerk afschermen tegen concurrerende kanalenstelsels en waken voor agressieve pubers die overal dwars doorheen banjeren.

Zoals deze kinderen zich voelen na uren vechten tegen de omstandigheden, moeten ook veel supply chain professionals zich op dit moment voelen. Ze zien al maandenlang de aanvoer haperen door tekorten aan materialen en problemen in het internationale transport. Ze rennen van hot naar her om de goederenstromen in beweging te houden. Wat niet helpt, is het gebrekkige zicht op de supply chain: als ze ergens een knelpunt zien ontstaan, zijn ze er vaak te laat bij om stagnatie te voorkomen.

‘Wij dachten dat we vorig jaar hinder ondervonden van Covid-19, maar dit jaar zijn de problemen nog veel erger’, stelt Elle Dings, Vice President Supply Chain bij verlichtingsproducent Lumileds. ‘Vorig jaar zagen we na het uitbreken van de pandemie eerst in China en daarna in de rest van de wereld een diepe V-vorm in ons verkooppatroon ontstaan. Nu zien we nog steeds de gevolgen daarvan in de vorm van stagnerende leveringen en vertraagde transporten. Alsof dat nog niet genoeg is, zien we ook de vraag sterk fluctueren. … … …

Hans-Jurgen Koot, ShimanoVerder lezen?

Dit volledige managementartikel (6 pagina’s) is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem dan nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine! >>