Verschillende eisen per land probleem voor goederentreinen

Nederlandse goederenvervoerders lopen op tegen heel basale problemen op bij vervoer per trein. Wie met vrachtwagens door Europa rijdt, kan gewoon de grens over, maar treinen moeten aan meer regels voldoen. Elk land stelt zijn eigen eisen aan machinist en trein waardoor de kosten voor grensoverschrijdend transport flink oplopen. Dat schrijft het FD op 1 februari 2012.

Het gaat hier bijvoorbeeld om brandblussers. Frank Schuhholz, directeur bij goederenvervoerder ERS, heeft er zeven aan boord omdat ieder land andere eisen stelt. ‘Echt. Een Tsjechisch vuur brandt blijkbaar anders dan een Duits vuur.’ Als hij zijn locomotief geschikt moet maken voor alle landen is hij twee miljoen euro verder.

De Europese Commissie diende eind januari een nieuw plan in om concurrentie op het spoor te verbeteren waarin wordt voorgesteld een centraal loket te openen voor de certificering van nieuwe treinen. Eenmaal goedgekeurd mag deze trein overal de Europese Unie binnenrijden. Ook dienen landen hun sporen verder vrij te geven. Lidstaten zullen hun spoorbedrijven moeten splitsen in een aparte beheerder en een personenvervoerder. In Nederland is dit al het geval, maar in Duitsland bijvoorbeeld nog niet. Frankrijk heeft dit wel geregeld, maar werpt weer andere barrières op.

 

Foto: André Schachtschabel