Véronique Sonsma, Intersteel: ‘End-to-end verantwoordelijk’

Véronique Sonsma

Véronique Sonsma is de nieuwe Director of Operations van Intersteel. Intersteel is een bedrijf in hang- en sluitwerk waar zij nu de volledige end-to-end verantwoordelijkheid heeft. Voor haar reden te vertrekken als Category Demand Planning Director Kids EMEA bij Nike.

Vanwaar de overstap?

‘In mijn hele loopbaan heb ik steeds verschillende, in verantwoording toenemende functies bekleed in steeds grotere delen van de supply chain, maar nog nooit de volledige end-to-end verantwoordelijkheid gehad. Bij Nike is het moeilijk zoiets te realiseren, daarvoor zou ik naar een kleiner bedrijf moeten. Een headhunter benaderde mij voor de functie van Director of Operations bij Intersteel. Mijn eerste gedachte was: misschien is de organisatie iets te klein, maar in gesprekken met Intersteel openbaarde zich een scala aan mogelijkheden en een goede klik op het menselijke vlak.’

Wat houdt de nieuwe functie in?

‘Eindverantwoordelijkheid voor de end-to-end supply chain, het verstevigen van het fundament en de ketenorganisatie voor het bedienen van zowel consumenten als businesspartners. Ik wist niet veel van de sector af, maar het is een hartstikke leuke. Daarnaast zijn de lijnen in het bedrijf kort, zodat je snel kunt schakelen. Ik vind in de functie wat ik zocht: de end-to-end verantwoordelijkheid en deze mede vormgeven in de bedrijfsvoering.’

Waarom bent u de juiste persoon voor deze baan?

‘Ik heb uitgebreide supply chain-kennis, opgedaan bij diverse bedrijven, waaronder Nike, Philips, Starbucks en Mars. Daarnaast ben ik daadkrachtig, taakgericht en bezit ik commercieel ondernemerschapsgevoel. Ik communiceer makkelijk op alle niveaus. Bovendien zoek ik altijd verbinding, kan ik goed relativeren en teams meekrijgen in veranderingen. Tot slot vind ik het belangrijk door analytische aanpak richting toekomstige ontwikkelingen te denken.’

Wat staat er de komende tijd op de supply chain-agenda?

‘Hoofdzakelijk het fundament verstevigen. Van het managen van leveranciers tot afspraken met klanten, met name op de communicatie daarin. We moeten wat we nu doen nog verder professionaliseren voordat we nieuwe aspecten toevoegen. Ons belangrijkste doel is de leveringen op tijd, en zoals gewenst, bij de klant te krijgen. We hebben veel verschillende producten, waarvan de meerderheid uit Azië komt. Dus merken we bijvoorbeeld de huidige druk op de containermarkt, maar ook de stijgende grondstofprijzen en het feit dat China momenteel fabrieken op halve kracht laat opereren om elektriciteit te besparen. We kunnen zeker nog stappen zetten om de voorraden te optimaliseren. We managen de kansen, maar ook de risico’s. De focus ligt derhalve op het vormgeven van de plannen voor de komende jaren.’

Wat is uw supply chain-visie en wat wordt daarin in de (nabije) toekomst belangrijk?

‘Verbinden en zoeken naar ketenintegratie die verder reikt dan alleen Intersteel. Daarvoor is goede communicatie essentieel: je zult elkaar als businesspartners moeten durven aanspreken op het niet naleven van afspraken, maar vooral ook goed moeten luisteren naar de ander. De supply chain is strategisch belangrijk voor de organisatie en als bedrijf willen we naar een duurzame, verantwoorde internationale omnichannelstrategie. Dat betekent ook het coachen daarin van jonge mensen. En meer aandacht voor vrouwen, want de supply chain-wereld is toch een dominant mannelijke.’