Vernieuwende dienst voor retourlogistiek vanuit eindgebruiker

Retourlogistiek kan nog een stuk efficiënter, meent 12Return. Dit nieuwe bedrijf richt zich op het ontwerpen, inrichten en beheren van retourlogistieke ketens. Het bedrijf biedt een integrale oplossing voor de drie belangrijkste delen van het retourproces: de interactie met de eindgebruiker, de optimalisatie van de fysieke retourstroom en waardecreatie uit de retourgestuurde producten.

12Return laat de retourlogistiek starten bij de eindgebruiker. Via internet thuis of op kantoor, een point-of-sale-applicatie in een winkel of een fieldterminal kan hij of zij een product retour sturen. Dat kan een product zijn dat is gekocht op een website, een defect onderdeel dat terug naar de fabrikant moet of een product dat is afgeschreven. De eindgebruiker wordt nauwkeurig geïnstrueerd hoe hij dat product kan verzenden of laten ophalen. Vervolgens bepaalt het planningssysteem van 12Return hoe het product zo snel mogelijk op de plek komt waar waardecreatie kan plaatsvinden. Onderdeel van dit planningssysteem is een nieuw ontwikkeld product-routingalgoritme, dat een afweging maakt tussen drie factoren: de goedkoopste manier om van A naar B te komen, de gewenste vorm waarin dat gebeurt en de waarde die uit het product te halen is. Voorbeeld: als een product na verwerking nog maar 20 euro oplevert, is het de vraag of dat 100 euro aan logistieke kosten waard is.

De logistiek voert 12Return niet zelf uit, maar het bedrijf organiseert en beheert het proces en fungeert in feite dus als een 4PL. Op dit moment is het bedrijf bezig om een groot aantal partners via een enterprise application integration-platform tot een netwerk te smeden. Begin 2011 moet de eerste klant live zijn.

www.12return.nl