Vernieuwde Hema moet klanten terugwinnen

Nieuwe producten, een assortiment dat sneller wisselt en lage tafels in de winkel die deels de hoge schappen vervangen: met die maatregelen hoopt de Hema de komende jaren de omzet weer te verhogen en klanten terug te winnen, meldt NOS.nl.

Volgens Hema-topman Ronald van Zetten is de crisis debet aan de lagere verkoop in de warenhuizen. Het verwijt dat de Hema te druk is geweest met buitenlandse expansie in bijvoorbeeld Frankrijk en Engeland, en daardoor de thuismarkt heeft verwaarloosd, spreekt hij tegen.

‘Ik ken die kritiek. Maar even de feiten: de afgelopen jaren hebben we voor ruim 200 miljoen euro geïnvesteerd in verbouwing en vernieuwing van de Nederlandse winkels. Het afgelopen jaar hebben we 520 winkels verbouwd in één jaar, dat kan geen andere winkelorganisatie ons nazeggen. Dus hoezo verwaarloosd?’

Volgens Van Zetten viel de vernieuwing van het Hema-assortiment de afgelopen jaren onvoldoende op. ‘Producten waren te veel verstopt. Daarom zijn de hoge schappen deels vervangen door lagere tafels. Daarnaast zijn er veel meer impulsartikelen gekomen. Mensen zijn altijd op zoek naar iets nieuws, iets anders. Ik denk dat we daar te weinig op hebben ingezet.’