Vernieuwd sorteercentrum UPS ‘lean mean fighting machine’

Vorige maand voltooide United Parcel Service (UPS) de uitbreiding van zijn sorteercentrum op de Europese air hub in Keulen/Bonn. Het Amerikaanse bedrijf rondt zo de uitbreiding af die twee jaar heeft geduurd en in totaal 200 miljoen dollar heeft gekost. Daarmee geldt het als de grootste enkelvoudige investering van UPS ooit buiten Amerikaans grondgebied. ‘Het is een lean mean fighting machine’, stelt Henk Kammeraat, Managing Director UPS Nederland, tijdens een speciaal voor de media georganiseerd bezoek aan de hub in de nachturen van 8 op 9 april 2014.

Door Laurens Mosselman

De uitbreiding en renovatie van de hub zijn tekenen dat het goed gaat met UPS in Europa. Sinds het bedrijf voet aan Europese wal heeft gezet, is het aan het groeien, ook in de crisis. Waar de groei in de beginjaren tot stand kwam door middel van overnames, ligt de focus de laatste decennia met name op autonome groei. De renovatie van het sorteercentrum is een van de meest recente voorbeelden van deze autonome groei.

UPS heeft de capaciteit vergroot en de productiviteit verbeterd. Zo worden er binnen één uur 190.000 pakketten gesorteerd. Dit is mogelijk door de hoge mate van standaardisatie in het sorteercentrum. Kammeraat:  ‘Het systeem bepaalt in feite de prestatie. Het intellect van de organisatie zit in de IT.’ UPS wordt dan ook wel eens beschouwd als een IT bedrijf dat indirect technologie verkoopt, in plaats van alleen simpelweg pakketten te vervoeren.

De technologische drive van UPS is terug te vinden in de gehele organisatie. Op het moment wordt er geïnvesteerd in nieuwe technologieën voor de bezorgers. Zo zijn er in Nederland in de steden Amsterdam en Rotterdam proeven met elektrische auto’s, gebruiken bezorgers in Amerika sinds kort een live route planning systeem (Orion) en hun rijgedrag wordt geanalyseerd en geëvalueerd met behulp van Telematics. Toch tempert Kammeraat de verwachtingen met betrekking tot andere technologische ontwikkelingen, zoals drones, wel. ‘Het daadwerkelijk operationeel maken van drones is toekomstmuziek, dat zal nog jaren duren.’

Retourzendingen

ups_small_sort_5037wb_2kNederland vormt een belangrijke markt voor UPS. Verreweg de meeste Europese magazijnruimten van UPS bevinden zich in Nederland. Verdere groei zou kunnen komen uit e-commerce. Volgens onderzoek van Forrester Research groeit het aantal webshops in Europa het komende jaar met twaalf tot vijftien procent. Veel webshops worden echter gerund door non-professionals. Zij denken vaak wel na over hoe ze hun producten bij de klant kunnen brengen, maar hebben geen beleid ten aanzien van het eventueel retour sturen van producten. In verhouding tot andere Europese landen, worden in Nederland veel items geretourneerd (69 procent).

Kammeraat ziet kansen voor UPS om op de groeiende behoefte in te spelen. Retailers met een goede bezorg – en in het bijzonder retourstrategie – kunnen klanten winnen, zo bleek al uit eerder onderzoek van UPS naar de online winkelgewoonten en -ervaringen van Europese consumenten. ‘UPS heeft een groot netwerk. Wij hebben ervaring opgedaan met return services in de high tech-sector, waar het regelmatig voorkwam vanwege herstelwerkzaamheden.’

UPS groeit vanwege de e-commerce nu ook sterk in andere branches. De logistiek dienstverlener treedt daarom steeds vaker op als een logistiek consultant voor retourzendingen. Kammeraat: ‘In eerste instantie zal dit ons minder volume opleveren, maar wij verwachten daarentegen dat klanten tevredener zullen zijn. Ze ontvangen immers een betere service, wat ons op de lange termijn meer op kan leveren.’

Naast return services, wil UPS zich verder specialiseren in de zorg. ‘Deze markt groeit wereldwijd sterk’, vervolgt Kammeraat. ‘Bedrijven in de life science zijn op zoek naar compliance en willen dezelfde standaarden per locatie. Vandaar dat een grote partij zoals UPS een geschikte partner is.’

Zwaartepuntverschuiving

air_hub_7155Een andere trend die Kammeraat ziet, is de verschuiving van het zwaartepunt van de logistiek. Hij spreekt van continental logistics, waarbij UPS steeds meer kijkt naar rijkilometers in plaats van landgrenzen. Vandaar dat UPS Nederland steeds meer naar het zuid-oosten van het land naar uitbreidingen zoekt. Vooral de regio Venlo-Roermond is aantrekkelijk, vanwege de afstand naar air hub Keulen en de arbeidsgelegenheid in het gebied.

Toch zijn de landgrenzen nog niet helemaal weg te denken. Zo zijn er enkele voorwaarden die het aantrekkelijker maken om in Nederland te vestigen in plaats van Duitsland. In Duitsland betaal je bijvoorbeeld btw over alle opgeslagen goederen, terwijl je dat in Nederland pas hoeft te doen als je goederen inklaart voor Nederland. Zo hoef je geen btw te betalen over tijdelijk opgeslagen goederen.