Verladers: geen rem op vrachtvluchten a.u.b.

Nu de staat een rem zet op de groei van luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten, pleiten exporterende bedrijven voor een uitzondering voor vrachtvluchten. In het FD van 21 mei 2015 laat de vereniging van Nederlandse verladers, de EVO, weten dat protectionistische maatregelen de positie van Nederland als distributieland schaden.

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil voorlopig geen nieuwe landingsrechten toewijzen aan maatschappijen uit de Golfstaten. Onder meer Emirates, Etihad Airways en Qatar Airways mogen niet uitbreiden op Schiphol zolang onduidelijk is of ze hebben geprofiteerd van staatssteun. De EVO zou liever zien dat Nederland wacht met het nemen van maatregelen tegen Golfcarriers totdat er een akkoord is over het luchtvaartverdrag waarover Brussel momenteel onderhandelt met de Golfstaten.

Nederlandse exportbedrijven wijzen erop dat het aanbod van vrachtvluchten van en naar Nederland de afgelopen jaren sowieso al fors is gekrompen. ‘Nederland is te klein om protectionistische maatregelen te nemen’, aldus Joost van Doesburg, beleidsadviseur luchtvracht bij de EVO. ‘Er zijn nu al te weinig vrachtvluchten vanaf Schiphol. En dat wordt alleen maar minder nu de KLM snijdt in het vrachtverkeer.’

Uitwijken naar concurrerende luchthavens

De EVO wijst er ook op dat Nederlandse verladers door de gebrekkige capaciteit op Schiphol nu al regelmatig moeten uitwijken naar concurrerende luchthavens zoals Brussel, Frankrijk, Luik en Luxemburg. ‘De KLM heeft alleen nog maar vrachtvluchten naar Kenia, Columbia en Ecuador. Belangrijke economische centra in Azië en Noord-Amerika worden niet meer aangedaan. De KLM mag zijn eigen beslissingen nemen, maar wij hebben de buitenlandse carriers hard nodig’, aldus Van Doesburg.

In Nederland maken onder meer bloemenexporteurs, farmaceuten en hightechbedrijven veel gebruik van vrachtverkeer om hun producten te exporteren. Ook voor buitenlandse bedrijven met een distributiecentrum in Nederland is het belangrijk dat er genoeg vrachtvluchten blijven vertrekken vanuit Schiphol, meent de EVO. ‘De helft van de Amerikaanse en Aziatische bedrijven hebben hun Europese distributiecentrum in Nederland gevestigd. Die hebben de vrachtcapaciteit op Schiphol hard nodig.’

Grote economische waarde vrachtverkeer

Van Doesburg wijst ook op de grote economische waarde van het vrachtverkeer. ‘Iedere luchtvrachtmaatschappij die op Schiphol of een andere Nederlandse luchthaven wil landen, heeft een toegevoegde waarde voor onze economie.’ De EVO benadrukt in het FD dat veel Europese distributiecentra rond Schiphol zijn gevestigd. Bovendien levert het uitladen van vrachtvliegtuigen op Schiphol volgens de branchevereniging veel werkgelegenheid op.