Verkorten van levertijd steeds grotere uitdaging voor logistieke sector

levertijd

Het verkorten van de levertijd vormt voor de logistieke branche een steeds grotere uitdaging. Dat blijkt uit de jaarlijkse Fleet Management benchmark van Descartes, leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor de logistiek.

Waar de top-3 van uitdagingen ongewijzigd bleef, steeg het issue rond de levertijden (42%) in 2019 naar een vierde plek. De verschuiving in de top-5 laat zien dat de logistieke sector steeds meer druk voelt om zijn prestaties en productiviteit te verbeteren. De voornaamste uitdagingen die bedrijven in de logistieke sector ervaren, zijn kostenbesparing (78%), gevolgd door het beheren van de prestaties van de chauffeurs en het verbeteren van de stiptheid van leveringen. Het elimineren van papieren processen zakt naar de vijfde plek.

Tekort aan chauffeurs heeft meeste impact

De logistieke sector is ook gevraagd een aantal ontwikkelingen aan te wijzen die de komende vijf jaar de meeste impact gaan hebben op het wagenparkbeheer. Het tekort aan chauffeurs wordt hier verreweg het meest genoemd (65%). Overige ontwikkelingen zijn steeds veeleisendere klanten en stijgende brandstofkosten (allebei 33%). Mediagenieke ontwikkelingen, zoals zelfrijdende voertuigen en logistiek op basis van crowd-sourced logistics, hebben volgens de respondenten op korte termijn weinig impact.

Druk op presteren

‘De resultaten uit onze wereldwijde benchmark bevestigen wat dagelijks wordt ervaren binnen de logistieke sector: de druk op presteren’, zegt Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes. ‘Dat het verkorten van de levertijd als een steeds grotere uitdaging wordt gezien, is een belangrijke indicator voor deze ontwikkeling. En die is behoorlijk uitdagend, zeker met de steeds veeleisendere klant in het kielzog. Consumenten en leveranciers worden kritischer op de standaarden voor het leveringsproces en dat vraagt om een nieuwe en innovatieve kijk hierop.’

Volgens Van Roekel doet de logistieke sector er daarom goed aan om het fleet management hoog op de strategische agenda te zetten en met specialisten om de tafel te gaan zitten. ‘Goed fleet management is uiteindelijk cruciaal voor de concurrentiepositie.’