Verhuizen

Ik berichtte in een eerdere column over de verbeterde situatie op de Nederlandse snelwegen en de verlaagde filedruk. Het deed me besluiten om niet centraler te gaan wonen en gebruik te maken van de extra kilometers asfalt (alsook het verminderde aanbod). Het is me de afgelopen jaren prima bevallen. De files namen echt af en op een paar rampochtenden na kon ik mooi doorrijden richting Amsterdam of elke andere willekeurige stad in de Randstad. Nu, een paar jaar later, komen de eerste berichten vanuit de ANWB over een toename van de filedruk na de zomer en ook ik heb gemerkt dat ik steeds vroeger in de ochtend en later in de avond de weg op kan om file-arm te reizen. Dus nu de vraag: hoe te handelen? Wordt het toch verhuizen of blijf ik waar ik ben?

Naast de berichtgeving van de ANWB over de toegenomen filedruk kwamen ook de verhalen over de kans op de triple-dip boven drijven. Het zijn slechts slechtweerscenario’s, maar het zorgt toch altijd weer voor wat onrust en daarmee vertraging van de groei. Maar triple-dip dus: overheden dienen weer te investeren. Dat zou dan voor mij een prima reden zijn om niet te verhuizen. Bij die derde recessie neemt het verkeersaanbod wellicht weer af en mag ik weer een extra kwartiertje toevoegen aan mijn nachtrust. Daar bovenop: de overheden dienen weer stimuleringsmaatregelen te nemen. Dat zou tot extra asfalt kunnen leiden, het leek immers een succesvolle maatregel de afgelopen jaren. Twee redenen om gewoon rustig af te wachten in mijn huis buiten de Randstad.

Aan de andere kant: ook investeringen door mij als persoon in de vorm van een huis kunnen helpen/stimuleren. Mijn eigen budget zal niet echt helpen, maar collectief zouden ook wij bij kunnen dragen. Komt nog eens bij dat een van de megatrends versnelde verstedelijking is. Elke week komen er 1,3 miljoen mensen bij in stedelijke gebieden. Dit zal niet door alleen Europa komen en hier gaat het vast niet zo hard, maar we zien vergelijkbare beelden: het aantal inwoners van London groeit bijvoorbeeld twee keer zo snel als in de rest van het Verenigd Koninkrijk. In Nederland zie ik ook die trend, steeds meer activiteiten en opdrachten hebben betrekking op de Randstad of vinden al in grotere mate plaats in de Randstad. Zou het dan toch niet handiger zijn om ondanks de dreiging van de derde recessie naar de grote steden te verhuizen?

Het is namelijk maar zeer de vraag of verdere uitbreiding van het wegnetwerk mogelijk en sociaal wenselijk is. Ofwel: waarom rijden we met zijn allen nog maar 100 per uur op de A2? Dat heeft weinig met de mogelijkheden te maken en heel veel met de sociale druk… Vorige week tekende ik het koopcontract voor een nieuwe woning, in Amsterdam.

Bas Voeten, director PwC