Vergroenen van end-to-end supply chains is geen onmogelijke opgave

vergroenen van end-to-end supply chains

Integratie van CO2-reductiedoelstellingen is in veel supply chains een realistisch doel, maar dan wel graag zonder enorme kostenstijgingen of verlaging van de klantenserviceniveaus te veroorzaken. Een volledige end-to-end benadering van én inkomend transport van materialen en componenten én het magazijn zelf én uitgaand transport naar de klanten is nodig om de beste resultaten te behalen. Dat concludeert Buck Consultants International (BCI). 

BCI analyseerde voor het onderzoek twee businesscases: een e-commerce last-mile-netwerkontwerp en de opzet van een Europese distributiestrategie voor een medisch technologisch bedrijf.

In de eerste businesscase werd onderzocht wat voor een bedrijf met een centraal magazijn in Duitsland de beste opzet is om de eindklanten te bedienen, vanuit zowel kosten-, klant- en CO2-perspectief. Is dat één distributiecentrum of het opzetten van nationale magazijnen in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk?

BCI concludeert dat de kosten niet veel verschillen tussen de verschillende netwerkopzetten, maar dat een decentraal netwerk de CO2-uitstoot met 40 procent reduceert en dat 90 procent van de klanten dan in één dag beleverd kan worden. Met één centraal distributiecentrum is de belevering in één dag maar 50 procent.

Medtech case

In de tweede case was het de vraag wat de beste oplossing is voor een medisch technologisch bedrijf als het moet kiezen tussen óf een centraal Europees Distributiecentrum (EDC) óf een centraal magazijn met drie satelliet-distributiecentra óf vier regionale distributiecentra verspreid over Europa.

Volgens BCI is de inkomende luchtvracht voor meer dan 50 procent verantwoordelijk voor de totale CO2-voetafdruk van deze end-to-end supply chain, ongeacht welke netwerkopzet het bedrijf kiest. Mogelijkheden om de CO2-uitstoot van het magazijn en de zendingen te verminderen, zijn relatief beperkt door de kleine omvang van het warehouse/de warehouses en het beperkte aantal zendingen.

Groene potentie

Ook bekeek BCI welke industrietakken de meeste mogelijkheden hebben om hun supply chains te vergroenen. De conclusie luidt dat vooral voor industrieën waar behoefte is aan meer regionale supply chains die de toeleveringsketens robuuster maken, er reële kansen zijn om de CO2-uitstoot te verminderen. Intercontinentaal transport kan hier immers worden vervangen door productie in Europa zelf.

Voorbeeldbranches die BCI noemt zijn farma, de mode-industrie en industriële producten en machines. Maar een netwerkontwerp met decentrale warehouses voor bedrijvigheid met hoge service-eisen (e-commerce of voeding bijvoorbeeld) heeft vaak ook een groot potentieel om de CO2-voetafdruk te verminderen.

Duurzamer logistiek vastgoed

Om logistiek vastgoed te verduurzamen, bieden grotere magazijnen meer mogelijkheden om impact te maken, meent BCI. Vanuit een supply chain-perspectief kunnen vastgoedpartijen met investeringen in stadsdistributiehubs profiteren van meer samenwerking tussen e-commercebedrijven en logistiek dienstverleners, en van het gebruik van elektrische voertuigen.