Verduurzaming motor voor innovatie tapijtfabrikanten

Tapijtfabrikant InterfaceFlor ziet duurzaamheid als een belangrijke bron van innovatie. Eentje die nieuwe producten opleverde met honderd procent hergebruikt garen van oude tapijttegels of visnetten. Het bedrijf gaat de terugname van gebruikt tapijt met afvalverwerker Sita op Europese schaal opschalen, zo valt te lezen in Het Financieele Dagblad van 3 januari 2012.

Bij de Scherpenzeelse onderneming kijken ze goed naar de natuur. ‘We hebben de designers letterlijk het bos in gestuurd’, zegt Ton van Keken, verantwoordelijk voor de operaties in Europa, Afrika, het Midden-Oosten en India. Daardoor heeft InterfaceFlor nu tegels met patronen van ‘georganiseerde chaos’, zoals bladeren in het bos en kiezel in rivierbanken. ‘Die zijn zo onregelmatig dat het minder snijverlies oplevert. Je kunt de tegels bijvoorbeeld in meer richtingen leggen.’

Winstgevendheid
Stef Kranendijk, topman van Desso in Waalwijk, zegt dat ook de grootste tapijtbedrijven, Shaw en Mohawk, zich gestort hebben op duurzaamheid. Vanuit financieel oogpunt vindt hij dat heel verstandig. Marktaandeel en winstgevendheid van Desso zijn gegroeid nadat de cradle-to-cradlefilosofie is omarmd. Sinds het gebruik van herbruikbare grondstoffen is het Europese marktaandeel in tapijttegels twee procentpunt gegroeid. En de winstgevendheid van een procent naar bijna tien procent.

Kennis en investering
De tapijtindustrie versnelt de vernieuwing in productdesign. ‘Het blijft in eerste plaatse een schoonheidswedstrijd’, zegt Van Keken van InterfaceFlor. ‘Als klanten iets niet mooi vinden, kopen ze het niet. ‘Net als in de modewereld komen tapijtfabrikanten steeds vaker met nieuwe collecties.’ Het aantal producenten is op een hand te tellen.

Het trucje is volgens Van Keken niet snel te kopiëren, omdat er kennis en dure machines voor nodig zijn. De zogenoemde ‘Shakira’s’ halen het garen en rugmateriaal van tapijttegels uit elkaar om die opnieuw te kunnen gebruiken. ‘De terugverdientijd is niet geweldig, maar voor tapijtklanten het het een enorme waarde in de markt.’