V&D investeert in gezonde voorraad

Warenhuis V&D gaat het totale assortiment aansturen met Slim4 software van Slimstock. De software ondersteunt de omnichannel retailprocessen en helpt ervoor te zorgen dat het juiste product wordt op het juiste moment op de juiste plek op voorraad gelegd. ‘Onze planners kunnen straks hun operationele taken efficiënter uitvoeren. Op dit moment is het proces binnen SAP nog erg arbeidsintensief. Met Slim4 zal er meer aandacht zijn voor het werkelijke plannen van de voorraad en voor supply chain optimalisatie’, zegt Jessica Zijlstra, Program Manager Buying & Planning bij V&D.

Het aanbod van V&D beslaat een mix van merken en private labels die verkocht worden via 63 fysieke winkels en de webshop vd.nl. Het gevarieerde assortiment maakt het voorraadbeheer complex. De vraagpatronen van producten in categorieën als hardwaren en fashion kennen bijvoorbeeld specifieke verschillen. De voorraden worden op basis van vraagvoorspelling verdeeld over 63 fysieke winkels, de webshop en shop-in-shops. Daarnaast moet er rekening gehouden worden met trends, events zoals het ‘Prijzencircus’ en verkooppieken tijdens feestdagen en seizoenen.

Vanwege de complexiteit die dit met zich meebrengt, ging de retailer eind 2013 via een uitgebreid RFP-traject op zoek naar een geïntegreerde planningsoplossing. Slimstock kwam, uit een selectie van diverse grote internationale partijen, overtuigend als beste uit de bus. ‘Slim4 is gemaakt voor en door retailers. De software aangevuld met hun ervaren mensen als sparringpartners maakte dat we voor Slimstock kozen’, aldus Zijlstra.

Lokale afzetpatronen

Slim4 zal op centraal niveau worden ingezet om de juiste artikelen in de juiste aantallen te bestellen bij de leveranciers. Op winkelniveau (zowel fysiek als online) genereert Slim4 voor zowel fashion als hardwaren de eerste allocatie. Vervolgens zorgt de software voor een efficiënt replenishment proces waarbij rekening wordt gehouden met onder andere lokale afzetpatronen en de juiste maatbogen. Daarnaast vindt een integratie van promoties plaats en wordt er gebruik gemaakt van de output van schappenplannen.

‘We kunnen nu het voorraadbeheer van het distributiecentrum, de fysieke winkels en de webshop optimaal op elkaar afstemmen. Zo kunnen we het assortiment efficiënter beheren’, licht Zijlstra toe. ‘Op deze manier zal de servicegraad stijgen en dalen de aantallen out of stocks en afprijzingen. Zeker in het geval van schaarste zal Slim4 prioriteit geven aan de kanalen of winkels met de hoogste verkoopkans. Met name in de webshop is dit belangrijk. Online worden out of stocks immers direct afgestraft door de klant.’