Vanderlande boekt voor 400 miljoen euro orders in retail

Het Brabantse Vanderlande boekte de afgelopen twee maanden voor meer dan 400 miljoen euro aan orders voor geïntegreerde oplossingen in magazijnautomatisering van supermarktketens. De opdrachten komen van toonaangevende ketens in de foodretail uit binnen- en buitenland.

Op het lijstje van opdrachtgevers van Vanderlande prijken behalve het oer-Hollandse Albert Heijn ook het Franse E.Leclerc Socamaine, Amerikaanse vestigingen van de Duitse foodretailer Lidl, het Spaanse Consum, Cencosud uit Chili alsook enkele grote foodretailers in Azië en de Pacific. Daarnaast werd een servicecontract voor een periode van drie jaar afgesloten met het Britse supermarktconcern Asda.

Supermarktklanten verlangen doorgaans een brede selectie van producten en een uitstekende service tegen betaalbare prijzen. Als gevolg hiervan zien retailers zich geconfronteerd met grote uitdagingen in hun logistieke operatie. Dit heeft er volgens Vanderlande toe geleid dat het bedrijf de nadruk van logistieke oplossingen heeft verschoven naar het optimaliseren van de waardeketen van haar klanten.

Automated Case Picking

De efficiënte logistieke automatiseringssystemen van Vanderlande maken een volledig ‘Automated Case Picking’ (ACP) mogelijk voor een breed scala aan producten. Dit heeft niet alleen voordelen voor de distributiecentra en hun transportkosten, maar maximaliseert ook de efficiëntie van het proces in de winkels, stelt Vanderlande.

Dit proces wordt vereenvoudigd door Vanderlande’s ‘Load Forming Logic’-software (LFL), die pallets of rolcontainers stapelt in dezelfde volgorde van productgroepen als de lay-out van een winkel. Dit zorgt voor lagere transportkosten en kosten in de winkel, een milieuvriendelijkere oplossing (er is minder vervoer nodig) en een betere klantervaring.

Veranderende eisen foodretailmarkt

‘Vanderlande reageert snel op de veranderende eisen van de foodretailmarkt voor magazijnautomatisering met innovatieve oplossingen zoals ACP en LFL’, stelt Goof Hamers, CEO van Vanderlande. ‘Veel van ‘s werelds grootste retailers, groothandels en e-commerceondernemers rekenen op onze jarenlange ervaring in deze sector om te zorgen dat leveringen op tijd komen tegen de laagst mogelijke kosten.’