Valérie Kakebeeke, Unilever: ‘Onze strategische topprioriteit is meer flexibiliteit’

Als Strategic Program Director Supply Chain coördineert Valérie Kakebeeke-de Bruin de netwerktransformatie naar een flexibele, snellere en duurzamere supply chain, die Unilever in Europa doorvoert. Ze creëert met diverse communicatiemiddelen commitment voor de plannen. En ze springt erop in als er onderwerpen opdoemen waarop direct actie moet worden ondernomen. Overal in de supply chain komen de thema’s waardecreatie, diversiteit en duurzaamheid terug. ‘Het is erg prettig om te werken voor een bedrijf met een missie.’

Door Mirjam Hulsebos

Valérie Kakebeeke-de Bruin studeerde levensmiddelentechnologie in Wageningen, met een afstudeerrichting in procestechnologie en een tweede master op het gebied van supply chain. Ze liep stage bij een van de Mora-fabrieken en wist: binnen deze cultuur kan ik wel aarden. Ze ging bij Unilever aan de slag als kwaliteits- en logistiek manager en vervulde daarna een keur aan rollen binnen het bedrijf, van productie tot netwerkstrategie en van inkoop en mergers & acquisitions tot supply chain in een verkooporganisatie. ‘Ik heb zo ongeveer alle vraagstukken die je in de supply chain tegenkomt wel aangeraakt’, stelt ze.

Niet vreemd dus dat ze haar vroegen om als Strategic Program Director de transformatie van de Europese supply chain te coördineren. ‘Ik begrijp de soms tegengestelde belangen van de diverse spelers binnen het bedrijf, kan me inleven in de argumenten van bepaalde afdelingen en weet ook hoe ik die visies samen moet brengen om tot een goede beslissing te komen. Ik vind het daarnaast gewoon heel leuk om verbindingen te leggen, om mensen vanuit verschillende perspectieven en achtergronden bij elkaar te brengen, om ze uit te dagen om uit hun eigen hok te komen en breder te kijken. Ik ben ervan overtuigd dat je hierdoor kansen en dus waarde voor het bedrijf creëert.’

Waarom wil Unilever de supply chain anders inrichten?

‘We zitten in een tijd waarin er veel verandert, en bovendien in een heel hoog tempo. Consumenten stellen nieuwe eisen. Ze kopen bijvoorbeeld meer verse producten. Ze kiezen of heel bewust voor lokale producten of juist voor buitenlandse gerechten. Dit heeft een grote impact op ons portfolio. Dat wordt steeds complexer. Consumenten willen bovendien weten waar producten vandaan komen, dus zullen wij meer inzicht moeten bieden in de herkomst van ingrediënten. Supermarkten willen graag sneller en in kleinere hoeveelheden geleverd krijgen. Op dat punt willen we flexibeler worden. Daarnaast krijgen we er nieuwe kanalen bij, zoals het e-commercekanaal. In onze markt gingen die ontwikkelingen lange tijd nog traag, maar dat verandert nu snel. En tot slot heeft duurzaamheid een enorme impact op hoe we opereren.’

Hoe vertaalt het Unilever Sustainable Living Plan zich naar de supply chain?

‘Het heeft impact op heel veel terreinen. Allereerst natuurlijk in hoe we onze fabrieken runnen: waar halen we onze stroom vandaan? Hoe kunnen we de afvalstromen tijdens productie beperken? Op welke terreinen kunnen we onze CO2-uitstoot verminderen? Al onze fabrieken, kantoren, R&D-faciliteiten en datacenters worden inmiddels aangedreven door 100 procent hernieuwbare elektriciteit. Daarnaast is het verminderen en recyclebaar maken van plastic verpakkingen een belangrijk onderwerp. We hebben al grote stappen gezet in de reductie van plastic. We zoeken continu naar plastics die recyclebaar zijn, zonder dat het de houdbaarheid van producten aantast. En we staan nu op het punt om de keten end-to-end te gaan sluiten. Zo is Lipton het eerste frisdrankmerk in Nederland dat circulaire verpakkingen op grote schaal realiseert. De plastic flessen worden gemaakt van 100 procent gerecycled plastic en zijn volledig recyclebaar. Het gaat om 60 miljoen flessen per jaar, waarmee we ook het gebruik van nieuw plastic met 1400 ton per jaar reduceren. Daarnaast zorgen we met de productie van deze flessen voor meer dan 40 procent minder CO2-uitstoot dan met nieuw plastic. Dat succes kopiëren we vervolgens naar andere landen en andere productcategorieën.’ … … …

Meer lezen van het interview met Valérie Kakebeeke-de Bruin?

Lees nu het complete interview digitaal >>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 3 – 2020.