UvA en HvA starten duurzame bevoorradings-hub

De tachtig gebouwen van de Universiteit en de Hogeschool van Amsterdam – verdeeld over vijf campussen in de stad – worden voortaan duurzaam bevoorraad vanuit één logistieke hub. Op deze locatie aan de rand van Amsterdam worden goederen verzameld en overgeladen op schone, elektrische voertuigen. Die brengen de goederen vervolgens naar de stad.

De nieuwe bevoorradingsmethode moet het aantal vervuilende autoritten in de stad flink terugdringen, want de levering van diensten en goederen aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en de Universiteit van Amsterdam (UvA) is enorm. Beide onderwijsinstellingen, die de inkoop van diensten en goederen binnen één inkooporganisatie samenbrachten, hebben te maken met zo’n 16.000 leveranciers. Per jaar rijden al die leveranciers opgeteld 90.000 ritten van in totaal 2,8 miljoen kilometer.

De logistieke hub richt zich op de leveranciers van goederen (zo’n 8000) die samen goed zijn voor circa 30.000 ritten per jaar. Doel is om op termijn het aantal ritten dat de stad ingaat te beperken en tegelijkertijd de hoeveelheid lading van de voertuigen sterk te vergroten. Voor de hub wordt gebruikgemaakt van schone elektrische auto’s en fietsen. Met het initiatief moet het aantal ritten worden gereduceerd van 30.000 nu naar uiteindelijk rond de 750 schone ritten per jaar.

Herverdeling van de kosten

De hub is opgezet met de logistiek partners Deudekom, PostNL en Transmission. Door een herverdeling van de kosten tussen de leveranciers en beide onderwijsinstellingen is het prijskaartje ongewijzigd gebleven. Terwijl de voordelen evident zijn: minder brandstofkosten en minder tijdverlies voor de leveranciers en een effectievere en schonere bevoorrading voor HvA en UvA. Leveranciers als Canon, Maas International, Heijmans, CWS en Staples werken inmiddels al samen met de hub.