Unilever voert Supply Chain Top 25 aan

Unilever blijft de Gartner Supply Chain Top 25 aanvoeren, nadat het vorig jaar deze positie voor het eerst innam, voor McDonald’s, Inditex, Cisco en H&M.

Naast deze toppositie bracht Unilever half mei een tussentijdse evaluatie uit van zijn duurzaamheidsstreven, waarbij het zes jaar geleden aankondigde duurzame merken te bouwen die de waarde en groei van de fabrikant van voedings-, wasmiddelen en persoonlijke verzorgingsmiddelen zouden versterken.

CEO Paul Polman heeft zich daaraan gecommitteerd en met succes, zo blijkt uit de cijfers. Meer dan 60 procent van de groei van de Unilever-omzet in 2016 is afkomstig van duurzame merken, terwijl de duurzame merken ook nog eens 50 procent sneller groeien dan de reguliere merken.

Het bedrijf behaalde over 2016 een autonome omzetgroei van 3,7 procent (zonder valuta-effecten en overnames). Unilever passeerde daarmee – voor het eerst in jaren – concurrenten als Nestlé (3,2%), Danone (2,9%) en Kraft Heinz (1,6%). De laatste deed recent een poging tot overname van Unilever.