Unilever snijdt 200 miljoen kilometers uit Europees transport

Unilever heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het optimaliseren van zijn Europese supply chain. Met succes, zo vertelde vice-president Vincent Weijers van Unilever tijdens het bedrijfsbezoek op de finaledag van de verkiezing Supply Chain Professional 2013. Per jaar leggen de vrachtauto’s met producten van Unilever nu opgeteld 200 miljoen kilometer minder af. Het is een van de redenen dat de supply chain van Unilever het hoogst gewaardeerd wordt door de supply chain analisten van Gartner.

De supply chain van Unilever is enorm. Zo’n 60 fabrieken in Europa maken 30.000 verschillende producten die via 400 warehouses hun weg vinden naar 210.000 bestemmingen. Alleen al voor het transport van grondstoffen en verpakkingsmaterialen naar de zestig fabrieken en van eindproducten naar de 400 warehouses waren tot voor kort elke maand 40.000 transporten per maand nodig, goed voor zo’n 400 miljoen euro per jaar aan transportkosten. In 2007 besloot Unilever de transportplanning te centraliseren. In het Poolse Katowice werd daartoe een eigen 4PL opgericht, UltraLogistik. ‘Tot dat moment was Unilever een verzameling koninkrijkjes. Alle supply chains werden apart gemanaged, met veel halfvolle vrachtauto’s als gevolg. Centralisatie betekende dus een hele grote verandering’, vertelt Vincent Weijers, vice-president supply chain management bij Unilever.

200 miljoen minder kilometers

UltraLogistik heeft in Europa een netwerk op gezet dat bestaat uit twaalf hubs, zodat voor de linehauls tussen de hubs volle vrachtauto’s kunnen worden ingezet. ‘Het resultaat is dat per jaar 200 miljoen minder kilometers worden afgelegd, wat overeenstemt met een CO2-reductie van 15.000 ton’, stelt Weijers, die aangeeft dat Unilever nog niet klaar is met optimaliseren. ‘We denken verdere stappen te kunnen zetten door in de hubs voorraden neer te leggen. Daarnaast willen we ook het transport van onze warehouses naar de klanten aanpakken. Op dat vlak onderzoeken we de mogelijkheden voor horizontale samenwerking. Of we openstaan voor horizontale samenwerking met Procter & Gamble? Dat zal niet het eerste bedrijf zijn dat we bellen, maar ik sluit op voorhand geen enkele samenwerking uit.’ Ook op het gebied van repacking is volgens Weijers nog veel winst te behalen. Alle producten worden direct aan het eind van de productielijn netjes verpakt, maar elders worden die verpakkingen vaak weer opengemaakt om duopacks of geschenkverpakkingen te maken. ‘We kijken daarom naar de mogelijkheid om deze groep producten niet langer in de fabrieken te verpakken. Dat scheelt een heleboel afval.’

Delen van informatie

Na Europa denkt Weijers dat Unilever ook op wereldwijde schaal nog de nodige logistieke optimalisatieslagen kan maken. ‘We zullen niet met onze laagwaardige producten over de hele wereld gaan slepen, maar voor sommige productgroepen liggen daar best mogelijkheden. Niet alleen op het gebied van zeevracht, maar misschien ook wel luchtvracht.’ Een ander aandachtspunt vormen de promoties, die steeds belangrijker worden. ‘Dat betekent dat we onze supply chains slim en flexibel moeten inrichten. Daarnaast is delen van informatie met klanten van groot belang. Op dat vlak kunnen we nog grote stappen maken. Jammer alleen dat onze klanten niet altijd daarvoor openstaan.”