Unilever geeft inzicht in leveranciers

Unilever maakte recentelijk bekend dat tegen het einde van 2014 alle palmolie die het levensmiddelenconcern afneemt herleidbaar moet zijn tot de bron. Dat is nu nog niet het geval, waardoor het moeilijk inzichtelijk is te maken of de palmolie die wordt ingekocht ook duurzaam is. Dat is te lezen in een artikel van 12 november 2013 op duurzaambedrijfsleven.nl.

 

Unilever heeft een complexe waardeketen met duizenden leveranciers en is een van ‘s werelds grootste inkopers van palmolie. De palmolie wordt gebruikt in producten zoals margarine, ijs, zeep en shampoo. Unilever koopt jaarlijks zo’n anderhalf miljoen ton palmolie en vertegenwoordigt daarmee drie procent van de totale productie in de wereld.

In een belastend rapport werden zestien bij de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO) aangesloten palmoliebedrijven beschuldigd van schending van mensenrechten, het vernietigen van tropisch regenwoud en inbreuk op orang-oetanpopulaties. ‘We zullen ons bezig blijven houden met leveranciers, NGO’s, regeringen, de RSPO, eindgebruikers en belanghebbers binnen de industrie,’ zegt Marc Engel, verantwoordelijk voor inkoop bij Unilever. Unilever wil door samenwerking de ontbossing stoppen, veenland beschermen en zorgen voor positieve economische en sociale impact voor volken en lokale gemeenschappen.

>>Lees het volledige artikel