Tweede Maasvlakte toonbeeld efficiëntie

Automatische voertuigen die in het donker de containers laden en supersnelle, op afstand bediende kranen: de overslagterminals op de Tweede Maasvlakte worden uitgerust met de geavanceerdste technologie ter wereld. Dat meldt FD Weekend op 1 september 2012.

Frank Tazelaar, algemeen directeur bij APM Terminals, en projectleider Frank Keizer van Rotterdam World Gateway (RWG) zijn verantwoordelijk voor de overslagterreinen die hun bedrijven naast elkaar op de Tweede Maasvlakte aanleggen. De terminals worden de komende jaren in gebruik genomen en zullen dan technisch en organisatorisch de meest geavanceerde ter wereld zijn.

De filosofie erachter is productiviteit, betrouwbaarheid, veiligheid en duurzaamheid. Daar worden de innovaties op gericht, zowel in technische als in organisatorische zin.

Bij de technische innovaties vormt efficiëntie het toverwoord. Daarbij is de verbinding met het achterland van groot belang. Beide terreinen  beschikken over eigen railterminals voor directe aansluiting op het spoorvrachtvervkeer. Nieuw is dat binnenschepen een eigen afmeerkade krijgen, gescheiden van de diepzeekades. Hierdoor hoeven ze niet meer te wijken voor de zeeschepen.

Voor de zeereder, de klant, telt snelheid. ‘Een schip, hoe groot ook, moet binnen 24 tot dertig uur weer weg zijn’, legt Tazelaar van APM Terminals uit. Om dit te bereiken kiest zowel APM Terminals als RWG voor de grootste en modernste kadekranen die momenteel verkrijgbaar zijn, al verschillen merk en type.  ‘Deze elektrische kranen opereren zo snel en de zichthoogte neemt zodanig toe dat we zijn overgegaan op besturing op afstand.’

Vrijwel de hele afhandeling van de container is geautomatiseerd.  ‘Met dank aan supersnelle glasvezel, dit was met koper niet mogelijk geweest’, zegt Keizer van RWG. De kraan plaatst de bakken op een een zelfsturend rijdend platform dat de lading van het schip naar de opslag rijdt. Nieuw is ook dat de AGV geheel op batterijen rijdt. Op het nieuwe terrein rijden nauwelijks nog verbrandingsmotoren.