Trends in e-fulfilment: lockers, Chinese platforms en AI

Pakketbezorger DPD ziet dat afhaalpunten populairder worden en gaat het aantal lockers komend jaar verdrievoudigen, vertelde CEO Erik Uljee op het evenement ‘E-fulfilment excellence’. Een andere trend die werd belicht, is dat consumenten vaker rechtstreeks bij Chinese bedrijven bestellen. Hoe zit het dan eigenlijk met productaansprakelijkheid? Tenslotte kwam ook Artificial Intelligence (AI) aan bod. DPD heeft hiermee een forecastmodel gebouwd om de werkdruk te voorspellen.
Door Harm Beerens
‘Steeds meer consumenten halen online bestelde pakketjes liever op bij een pick-up point in de buurt, dan dat ze het aan huis laten bezorgen’, zegt Erik Uljee, die het door Nederland Distributieland (NDL) in Eindhoven georganiseerde evenement opent. Hij toont cijfers uit een Europees onderzoek waaruit blijkt dat ‘pakketpunten’ in andere landen meer zijn ingeburgerd dan bij ons. ‘In Oost-Europa zien wij dat al bijna 50 procent van de pakketjes wordt afgehaald, en ik verwacht dat dit in Nederland ook meer gaat komen.’ Om hierop in te spelen gaat DPD flink in pakketautomaten investeren. ‘We hebben in de Benelux 3000 pakketpunten, waarbij op 243 locaties lockers staan. Aan het eind van het jaar zullen dat er 900 zijn.’
Een mogelijk voordeel van consumenten die hun pakketje ophalen, is dat bezorgdiensten minder vaak de wijk in hoeven. Dit maakt e-fulfilment meer duurzaam. ‘Tot 2030 verlagen we onze CO2-footprint met 43 procent, en tot 2040 met 90 procent’, vertelt Uljee. DPD doet dit onder andere door de bezorgbusjes, waarvan er in de Benelux 2000 rondrijden, systematisch te elektrificeren. ‘Wat mensen soms niet beseffen, is dat de last mile maar 30 procent van onze footprint behelst. Het grootste deel zit in de long haul, het transport tussen depots en internationale hubs waar we LZV’s (Langere en Zwaardere Vrachtautocombinaties, red.) voor gebruiken. Ook die worden op termijn elektrisch, maar voor nu verduurzamen we deze door ze op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) te laten rijden. Dit scheelt 90 procent op de CO2-uitstoot ten opzichte van gewone diesel.’
Zorgen over Chinese platforms
Een andere ontwikkeling is dat Chinese platforms als Temu, Shein en AliExpress steeds populairder worden. ‘Het aandeel leveringen van buiten de EU stijgt, en daarmee ook de zorgen over de productaansprakelijkheid’, zegt jurist Marijn van Tuijl (foto) van advocatenkantoor Ploum. ‘Als je een product bestelt dat gebreken vertoont, of dat bijvoorbeeld giftige stoffen bevat, moet je daar iemand op kunnen aanspreken. Normaalgesproken is dat de fabrikant. Maar als zo’n fabrikant binnen de EU geen vestiging heeft, en er is geen importeur, dan wordt dat lastig. Er is sinds 2021 een wet – de markttoezichtverordening – die zegt dat in zo’n geval de fulfilmentdienstverlener aansprakelijk is.’
Er ontstaat geroezemoes in de zaal. Betekent dit dat partijen als DPD aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de inhoud van de pakketten die ze verwerken? ‘Nee’, verklaart Van Tuijl. ‘Het gaat volgens deze wet alleen om dienstverleners die een product op voorraad houden en voor een fabrikant de verzending regelen. Pakketbezorgers doen dit doorgaans niet en zijn hier dus van uitgezonderd. Al is dat ergens best raar. Het betekent dat bij drop shipments vanuit China, waarvan in Europa geen fabrikant of importeur bestaat, juridisch gezien niemand aansprakelijk kan worden gesteld. Je kunt je afvragen of dat wenselijk is.’
Grote veranderingen door AI
Een derde trend die op de kennisbijeenkomst wordt genoemd, is AI. ‘Dit gaat op alle deelgebieden van e-fulfilment tot grote veranderingen leiden’, verwacht spreker Steven Kersbergen van logistiek dienstverlener Fulfilment Solutions. Als voorbeeld noemt hij ‘hyperpersonalisatie’, oftewel de kunst om een online consument precies die diensten te bieden die hij of zij begeert. ‘Maar ook in de logistiek heeft AI zijn waarde al bewezen’, stelt Kersbergen. ‘Ik zie dat in ons eigen magazijn. Daar bepalen op AI gebaseerde algoritmes op welke locaties een product moet worden opgeslagen. Hierdoor zijn we veel efficiënter geworden.’
Bij DPD wordt AI ingezet om de werkdruk te voorspellen, meldt COO Rick Pardoel. ‘We hebben een forecastmodel ontwikkeld dat op basis van interne en externe data een nauwkeurige inschatting maakt van de hoeveelheid pakketten die we op een dag kunnen verwachten. Hier in de hub in Eindhoven kunnen we 25.000 pakketten per uur verwerken, maar hoeveel capaciteit we echt nodig hebben, verschilt per dag. In het verleden moesten we vaak gedurende de dag nog bijsturen in personeel, maar nu werken we met scenario’s. Op basis van de forecast bepalen we welk scenario op welke dag van toepassing is. Zo weet iedereen waar hij aan toe is.’
Stress op de werkvloer afgenomen
DPD beschikt in de Benelux over drie hubs, twintig depots en 3000 pakketpunten. Op de locatie Eindhoven bevindt zich behalve een regionaal depot ook de internationale hub. Nu DPD meer grip op de vraag heeft gekregen, ziet Pardoel dat de betrouwbaarheid is toegenomen. ‘We hebben de piekperiode in december zonder vertraging doorlopen. En zeker zo belangrijk: de stress op de werkvloer is afgenomen. Er is meer rust ontstaan, waardoor ook het ziekteverzuim is gedaald. Vooral dit laatste is iets waar we als bedrijf best trots op mogen zijn.’