Trendinterview DSV: ‘Slimme marketingcampagnes en 3D-printen helpen werkkapitaal te verkleinen’

Meinderdjan Botman

Lange betalingstermijnen zijn nog steeds een issue in de wereld van supply chains en third-party logistics (3PL) volgens Meinderdjan Botman, Chief Commercial Officer bij DSV Solutions. Supply Chain Finance is nog niet volledig omarmd of uitgewerkt en dat leidt in verschillende contracten nog steeds tot veel discussie over betalingstermijnen. Die dreigen eerder nog langer te worden. Botman: ‘Iedereen is nog steeds bezig met het vergaren van zoveel mogelijk cash.’ Daarom helpt DSV bedrijven op een innovatieve manier bij het reduceren van werkkapitaal om zo meer investeringsmogelijkheden te hebben.

Zo werd DSV onlangs benaderd door levensmiddelenpartij Mondelez met een hulpvraag over hun point-of-sale-materiaal. ‘Zoals bij veel bedrijven bestelde de marketingsafdeling volop reclemamateriaal voor campagnes. Hoeveel geld daaraan werd uitgegeven werd nooit bekeken en niemand controleerde of het allemaal functioneel was. Uiteindelijk lagen er stapels dead stock die nooit meer werden gebruikt.’
DSV bracht daar verandering in. Ze bouwden een tool die intelligentie toevoegt aan de salesafdelingen. Botman: ‘We noemden ons project dalen ook Sales IQ. Het is een marketing supply chain execution tool die compleet overzicht geeft in de campagne en de kosten daarvan. Daardoor wordt de hoeveelheid geïnvesteed kapitaal en waste gigantisch gereduceerd.’

3D-printen

Botman noemt nog een voorbeeld in de hoek van reductie van werkkapitaal dat zich op een heel andere dimensie richt. Als voorbeeld noemt hij een klant van DSV die cashmachines maakt. Botman: ‘Zij hebben een aantal dure spare parts op voorraad liggen die niet zo vaak worden gebruikt. Ze hebben ons gevraagd een oplossing te bedenken voor die slow moving high value spares. Als wij die parts met 3D-printers printen, kunnen we ze in korte tijd leveren en hoeven ze niet meer op voorraad te liggen. Dat betekent een enorme kostenbesparing. Bovendien liggen de productiekosten van een geprint onderdeel een stuk lager.’

Trendinterview: ‘Slimme marketingcampagnes en 3D-printen helpen werkkapitaal te verkleinen’

Het hele trendinterview met Meinderdjan Botman van DSV lezen? Vul hieronder je gegevens in en ontvang het volledige interview ‘Slimme marketingcampagnes en 3D-printen helpen werkkapitaal te verkleinen’ in je mailbox.

Alle trendvisies van Supply Chain Magazine vind je hier.

Download: Trendinterview DSV met Meinderdjan Botman