Trendinterview PwC: ‘Bedrijven leren de klant steeds beter kennen’

Trendinterview PwC: 'Bedrijven leren de klant steeds beter kennen'

Het zijn niet zozeer de vraagstukken op supply chain-gebied die de afgelopen vijftien jaar zijn veranderd, wel de oplossingen die steeds slimmer worden. Dat is wat Bas Voeten en Jaap-Willem Bijsterbosch zien. Sinds 2011 behartigen zij het supply chain-spectrum van PwC. Daarbij gebruiken zij hun ervaring als supply chain-experts die zij in de elf jaar daarvoor hebben opgedaan. Wat hebben zij de afgelopen jaren zien gebeuren op supply chain-gebied en wat verwachten ze van de toekomst?

Voeten en Bijsterbosch werken al heel lang data-driven, maar zien dat er de laatste jaren veel meer data beschikbaar zijn gekomen. Dat betekent dat PwC supply chain nu steeds minder als losse expertise verkoopt en steeds vaker in combinatie met data analytics. Voeten: ‘Er komen meer en meer technologieën die bedrijven kunnen helpen om hun klant beter te bedienen. Hoe beter zij hun klanten kennen, des te beter kunnen ze voorspellen wat de klant wil. Daar worden de komende jaren grote stappen in gezet.’
Volgens Voeten hadden bedrijven al langer de behoefte om data te gebruiken om businessprocessen te verbeteren, maar waren de middelen daar nog niet voor. ‘Neem een aardbeienteler. Die heeft nu de mogelijkheid om klantinformatie vanuit de retail te koppelen aan zijn data over de verwachte groei van de aardbeien, de weersverwachting en de omzetten en afzet van vorige jaren. Zo kan hij zijn processen slimmer inrichten.’

Digital en industry 4.0

Ook blockchain is een trend die zich volgens Voeten en Bijsterbosch verder gaat ontwikkelen. Bijsterbosch: ‘We merken dat steeds meer bedrijven ineteresse tonen in blockchain, bijvoorbeeld om de consument te laten zien dat zij hun producten op de juiste manier sourcen, produceren en verbouwen. De technologie is er nu, maar het is nog niet helemaal uitgekristalliseerd hoe die precies gebruikt moet worden. Bedrijven moeten daar nog beter in worden. Die trend zal zich de komende jaren verder ontwikkelen. Het is een welkome technologische toevoeging voor verdere versteviging van tracking en tracing.’

Trendinterview PwC: ‘Bedrijven leren de klant steeds beter kennen’

Het hele trendinterview met PwC lezen? Vul hieronder je gegevens in en ontvang het volledige interview ‘Bedrijven leren de klant steeds beter kennen’ in je mailbox.

Alle trendvisies van Supply Chain Magazine vind je hier.

Download: Trendinterview PWC met Bas Voeten en Jaap-Willem Bijsterbosch