Treiterijen tegen Nederlandse truckers in Italië en Frankrijk

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs die op Italië en Frankrijk rijden, worden daar stelselmatig getreiterd. Overijverige politieambtenaren maken de chauffeurs er het leven flink zuur door buitenpropor-tionele boetes uit te delen voor kleine overtredingen. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) meent dat het hen te doen is om de eigen transporteurs te bevoordelen, meldt het AD van 15 juni 2016.

Enkele vergeten stempels op een grote stapel vrachtbrieven maken in Italië of Frankrijk van een doorsnee ritje al gauw een illegaal transport. Het uit beleefdheid naar de linkerbaan sturen om een paar automobilisten de ruimte te geven bij een korte invoegstrook geldt als een overtreding van het inhaalverbod. En er is sprake van een overtreding van de rijtijden als een tachograaf-controle aangeeft dat er enkele minuten te lang gereden is, file of niet.

Buitenproportioneel hoge boetes

Voorzitter Arthur van Dijk van branchevereniging Transport en Logistiek Nederland kent de verhalen. Vanuit Italië, maar ook Frankrijk maakt zich er schuldig aan, weet hij. Regelmatig krijgen chauffeurs in deze landen buitenproportioneel hoge boetes opgelegd voor relatief kleine overtredingen. De boetes kunnen oplopen tot wel 7000 euro.

‘Ik denk dat het gewoon pesten is om de eigen bedrijven te beschermen’, zegt Van Dijk in het AD. ‘Soms gebeurt het dat een chauffeur in Nederland op weg naar huis in de file staat en net 10 minuten te lang rijdt. Dat slaat je tachograaf op. Het kan je in Frankrijk en Italië nog weken later een boete kosten. Ik ken chauffeurs die muurvast zaten in Calais vanwege de vluchtelingencrisis en toch flink moesten betalen. Wij zijn voor rijtijden, maar hier loopt het gierend uit de hand.’

Minimumloon

En het wordt nog erger, vreest de TLN-voorzitter. Dit omdat Frankrijk met ingang van juli het minimumloon invoert. Chauffeurs moeten dan kunnen aantonen dat ze dat uitbetaald krijgen. Van Dijk: ‘Mooi, maar ze vertellen nog steeds niet hoe we dat in de papieren moeten zetten. Wel gaan de Fransen meteen handhaven.’

Volgens TLN is het hoog tijd dat elk land de Europese regels op dezelfde manier handhaaft. De brancheorganisatie heeft hierover inmiddels in Brussel aan de bel getrokken.