Transporteurs willen Belgen overtuigen van veiligheid lzv’s

Op de Nederlandse wegen zijn ecocombi’s al lang geen bezienswaardigheid meer. Van deze ‘lange zware voertuigen’ (lzv’s) rijden er intussen zo’n 1300 rond, maar over de grens is dat anders. Zo is dit type voertuig in België vooralsnog verboden, omdat de zuiderburen voor hun veiligheid vrezen. Dit tot groot ongenoegen van de Nederlandse transporteurs, meldt het FD van 9 juni 2015.

Nederland liet in 1999 voor het eerst monstertrucks toe op de Nederlandse wegen. In Zweden en Finland waren de lange vrachtwagencombinaties toen al een normaal verschijnsel. De Belgen durfden pas een paar maanden geleden een eerste proef met de ecocombi’s aan, in een kleinschalige test die alleen in Vlaanderen wordt gehouden.

De Belgische weerstand tegen de lange vrachtwagens kost Nederlandse transporteurs echter handenvol geld. ‘Elke ochtend stuur ik dertig tot 35 vrachtwagens de weg op naar Vilvoorde, waar onze hub in België is van waaruit we de klanten beleveren’, meldt transporteur Wil Versteijnen in het FD. ‘Als lzv’s vandaag worden toegelaten, heb ik morgen nog maar twintig wagens nodig.’

Versteijnen Logistics in Tilburg is met een jaaromzet van 85 miljoen euro en zeshonderd fte’s een van de grotere transporteurs in Nederland. Wil Versteijnen meldt dat een rit met een lzv naar de Brusselse voorstad hem een euro per kilometer scheelt. ‘Dat is 250.000 euro per jaar.’

Mastodonten

Tot op heden zijn de Belgen echter bang voor de veiligheid van hun wegennet. ‘Bij ons heten ze monstertrucks’, meldt Maya Detiège, een sociaal-democraat uit Antwerpen en voorzitter van het parlement van de Benelux. ‘Het is het beeld dat bij ons leeft dat ze gevaarlijk zijn. De bevolking heeft angst dat als deze mastodonten gaan rijden op onze toch al drukke wegen, ons verkeersprobleem alleen maar groter wordt.’

Een op initiatief van branchevereniging Transport en Logistiek Nederland gehouden demonstratie met lzv’s op het terrein van Versteijnen voor een groep Belgische volksvertegenwoordigers, moest de angst bij de zuiderburen wegnemen. Of dat gelukt is? Detiège geeft aan dat ze in ieder geval een ‘positiever gevoel’ heeft. ‘Wat ik hoorde, was toch wel geruststellend. Er is bijvoorbeeld in al die jaren geen enkel dodelijk slachtoffer gevallen, terwijl er toch enorm veel ecocombi’s in Nederland rondrijden.’