Transportbranche heeft straks geen chauffeurs meer nodig

Alle grote automerken claimen in 2020 de autonome auto op de markt te brengen. Dat geldt ook voor ander transport als vrachtwagens of transportschepen. Uit onderzoek van recruitmentorganisatie Hays blijkt dat de meerderheid (60%) van de logistiek professionals verwacht dat chauffeurs in het wegvervoer in de toekomst deels vervangen zullen worden door computers. Bijna de helft (45%) verwacht zelfs dat binnen nu en vijf jaar gedeeltelijk autonoom vrachtvervoer al een feit is.

Volgens Hays laat de gedeeltelijke autonomie van transportmiddelen niet lang meer op zich wachten. Dit houdt in dat vervoersmiddelen grotendeels autonoom functioneren, maar dat daarbij nog wel menselijke handelingen nodig zijn. Volledig autonome voertuigen die functioneren zonder enig menselijk handelen, worden in de verdere toekomst verwacht. Zo meldde autofabrikant Toyota begin dit jaar dat de volledig autonome (vracht)auto pas over enkele decennia de weg op zal gaan.

Minder chauffeurs, meer coördinatoren nodig

‘De opkomst van de autonome wereld heeft een duidelijk effect op de werkgelegenheid in de logistieke sector. De mens blijft transportmiddelen aansturen, maar met welke functie? Puur besturen, dat doet technologie efficiënter, goedkoper en beter’, zegt Daisy Cornelissen, senior consultant supply chain, logistics & purchasing bij Hays Nederland. ‘Dit betekent dat we in de toekomst minder chauffeurs nodig hebben en meer coördinatoren op afstand, zoals een luchtverkeersleider nu al doet voor vliegverkeer.’

Hier komen volgens Cornelissen veel security-aspecten bij kijken. ‘Voertuigen worden uitgerust met sensoren, camera’s en alarmfuncties, maar ook de te rijden route dient heel strak gecontroleerd en gereguleerd te worden. Zoals bij veel banen binnen supply chain, is ook hier IT niet meer weg te denken. Het is van belang dat logistiek professionals in de toekomst verstand hebben van allerlei softwaresystemen die via interfaces verbonden zijn met systemen van leveranciers, andere bedrijfsonderdelen of klanten.’

Baan van de toekomst

Hays deed onderzoek onder ruim 350 logistiek professionals om zo meer inzicht te krijgen in de ‘baan van de toekomst’ in de logistieke sector. De verwachtingen zijn binnen de logistiek per sector verschillend. Binnen railvervoer zijn de verwachtingen van autonoom transport het hoogst; maar liefst 77 procent van de ondervraagden voorziet dat de trein zonder bestuurder realiteit wordt binnen deze tak. Binnen zeevervoer denkt 48 procent dat dit het geval is voor 2020 en 41 procent voorspelt dit voor het luchtvervoer.