Transparantie creëren loont snel

Er zijn nog maar relatief weinig bedrijven die hun logistiek uitbesteden aan een 4PL. Voor bedrijven die een eigen control tower hebben, is het zaak om transparant te zijn naar klanten en toeleveranciers. Er is behoefte aan een schil om de data te organiseren, dan pas kunnen beslissingen worden genomen. Dat bleek tijdens de Workshop Logistics Control Tower in de Rijtuigenloods in Amersfoort op 23 september 2015.

De workshop was gekoppeld aan de 9e editie van de Ortec Plandag, een jaarlijks terugkerend evenement waar relaties van Ortec bijeenkomen om zich te laten inspireren op het gebied van planning en optimalisatie. Moderator Harm Beerens trapte af met de matrix Transport Control Tower Solutions die in 2013 werd ontwikkeld door Supply Chain Magazine. Het positioneringsmodel geeft de mate van logistieke uitbesteding op strategisch, tactisch en operationeel niveau weer. ‘Waar staat u in deze matrix?’ vroeg hij de deelnemers. Het bleek dat niet veel bedrijven hun transport management volledig uit handen geven.

Visibility

Of bedrijven wel of niet hun logistieke proces volledig uitbesteden aan bijvoorbeeld een 4PL, hangt sterk af of ze dit proces wel of niet tot de corebusiness vinden horen en of ze de juiste kennis hebben. Voor bedrijven met een eigen control tower is het van belang om transparant te zijn. Klanten en leveranciers kunnen dan namelijk op basis van de planning en realisatie hun eigen processen in de supply chain plannen en bijsturen.

‘Het is al snel lonend om als eerste stap visibility te creëren’, merkt Goos Kant, partner bij Ortec, op naar aanleiding van de workshop die samen met IDS, MP Objecs en Shipitsmarter was georganiseerd. ‘Waar hebben we het over? Over hoeveel transportstromen? Waar zit mogelijke synergie tussen inbound en outbound? Waar kan het mogelijk efficiënter door horizontale en/of verticale samenwerking en hoe blijf je in control?’

In het geval van uitbesteding van de transportexecutie aan een 4PL is de langere termijn ook relevant. ‘Als een 4PL het proces heeft georganiseerd, welke waarde voegt het dan op langere termijn nog toe? Er moet een vorm van continue verbetering zijn,  anders kun je het georganiseerde proces mogelijk ook weer zelf in handen nemen’, concludeert Kant.

Business case

Na de inleidende presentaties van Beerens en Kant gingen de deelnemers aan de slag met een fictieve case van een foodretailer: Super-Omni. Super-Omni is een landelijk dekkende supermarkteten met 400 winkels in Nederland, waarvan 100 franchisenemers. De landelijke distributiecentra zijn volledig uitbesteed aan logistiek dienstverleners en de regionale distributiecentra zijn in eigen beheer, evenals het transport. Dit transport richting de supermarkten lijkt rigide en relatief duur. Moet Super-Omni niet meer uitbesteden aan logistiek dienstverleners of andersom juist weer meer in eigen beheer doen bij de distributiecentra die volledig uitbesteed zijn?

De deelnemers gingen in vier groepen uiteen om zich te buigen over de mogelijke vormen van in- en uitbesteding. De groep onder leiding van Pieter Nijman (Shipitsmarter) had een zeer brede discussie. ‘De eerste stap is volgens ons te bekijken of je een goede netwerkstrategie hebt. Waarom zijn de structuren gekozen en waarom loopt het zoals het loopt?’ En de groep van Allard Peeters (MP Objects) bekeek de eerst de marketingmix en de groep van Paul van den Burg (IDS) wilde vanwege de onbekende variabelen in de case geen beslissing maken over wel of geen apart e-commerce-dc moest komen. De groep van Goos Kant (Ortec) had een aantal aannames gedaan. ‘De rdc´s liggen niet gunstig in onze ogen. Wellicht is er een business case om ze te verplaatsen.’ Iemand reageerde daarop dat dit een project van jaren zou zijn. ´We zouden graag meer besluiten nemen, maar we hadden maar een half uur’, grapte een andere deelnemer.

Moderator Harm Beerens concludeerde uit alle opmerkingen van de verschillende groepen dat er duidelijk veel behoefte is aan een control tower-achtige functie die inzicht geeft in alle distributieactiviteiten van een bedrijf. ‘Je bent er zes maanden mee bezig om het op orde te krijgen en over twaalf maanden zijn die data weer anders, maar je hebt zo’n schil met betrouwbare en up-todate informatie nu eenmaal nodig om de juiste beslissingen te kunnen nemen.’