Trans-Imex gaat op afstand live met nieuw WMS

Trans-Imex

Middenin de hectiek rond het coronavirus stapte logistiek dienstverlener Trans-Imex over op de WMS-oplossing van Boltrics. Het was een livegang die volledig op afstand plaatsvond vanaf de (thuis)werkplekken van de collega’s van Trans-Imex en Boltrics. Dat was gelukkig geen probleem dankzij de Software as a Service-applicatie die volledig wordt gehost in de cloud van Microsoft.

Trans-Imex is al sinds 1999 actief in transport en logistieke dienstverlening. Vanuit een modern warehouse in Veghel bevoorraadt het bedrijf Nederlandse distributiecentra van bijvoorbeeld Jumbo, Daelmans en Udea.

Tot voor kort verliep dat zonder de inzet van scanning. Door de toenemende dynamiek en de roep van klanten om Electronic Data Interchange (EDI) besloot de logistiek dienstverlener echter dat het tijd was voor een nieuw WMS om zo een volgende stap in automatisering te kunnen maken.

Hogere doorloopsnelheid

Trans-Imex wilde in de eerste plaats een eenvoudig te gebruiken WMS. Eén van de selectiecriteria daarbij was de mogelijkheid om slimme magazijnstrategieën te introduceren waarmee de processen zo eenvoudig mogelijk gehouden konden worden en de doorloopsnelheid daarmee hoog.

De applicatie van Boltrics bleek alle functionaliteit te bevatten die Trans-Imex nodig heeft, en dat zonder de noodzaak van maatwerktoepassingen. Zo worden inmiddels razendsnel artikelen gescand met de nieuwste HTML-techniek en ontvangen klanten automatisch een status-update over hun orders dankzij de EDI-connectie, zonder daar zelf omkijken naar te hebben.

Datzelfde geldt voor het beheer van de software. Eén van de voordelen van Software as a Service (SaaS) is dat er helemaal niets meer beheerd hoeft te worden; de software wordt als service gebruikt.

Ander implementatietraject door RIVM-maatregelen

‘Door de RIVM-maatregelen vanwege het coronavirus verliep het implementatietraject in de drie weken voor de livegang iets anders dan gepland’, zegt Luc Versantvoort, key user bij Trans-Imex. ‘Maar ondanks de hectiek en bijzondere periode hebben we samen met het team van Boltrics ervoor gezorgd dat we zonder problemen live konden met de WMS-applicatie.’

De livegang werd alleen niet met het complete implementatieteam vanuit Veghel begeleid, maar vond in dit geval deels vanuit Veghel plaats en deels vanuit de woonkamers van de verschillende betrokkenen. Microsoft Teams en WhatsApp bleken daarbij een uitkomst en zorgden ervoor dat de livegang zonder problemen verliep.

‘De basis staat, nu kunnen we stap voor stap gaan bekijken hoe we de processen verder kunnen optimaliseren. Bijvoorbeeld het geautomatiseerd starten van telacties met cycle counting’, aldus Versantvoort.